Als het van de NMBS afhangt zullen de pendelaars die met de wagen naar de stations van Ede en Haaltert komen, in dit en één jaar moeten betalen om hun auto daar achter te laten. Nadat die intentie eerder al bekend gemaakt werd voor de stationsparking van Haaltert, wordt de maatregel eind volgend jaar al ingevoerd in Ede. “Om mensen die van dichtbij komen te stimuleren per fiets of te voet te komen”, luidt het. Dat de stationsparkings in Haaltert en Ede dringend een opknapbeurt nodig hebben en te beperkt zijn, zal niemand tegenspreken. De maatregelen die de NMBS neemt om iets aan de parkeerdruk te doen zijn echter op zijn minst raar te noemen ter promotie van het openbaar vervoer. “Omdat we merken dat meer dan de helft van de pendelaars op korte afstand woont, willen we die stimuleren om de fiets te nemen of te voet naar het station te komen”, vertelt woordvoerder Geert Dierckx. Dat stimuleren gebeurt op twee manieren. “Enerzijds zullen we aan beide stopplaatsen een ruime nieuwe overdekte fietsenstalling bouwen en anderzijds zullen zowel de parking in Ede als Haaltert betalend worden.
Feit is dat de parkeerdruk in Ede en Haaltert fel toenam nadat de stationsparkingen van Aalst en Denderleeuw betalend werden. Net om dat ontsnapgedrag te vermijden, wil de NMBS nu zowel de parkings van Ede als Haaltert afsluiten met slagbomen om een nieuwe verhuis te vermijden. De kans is dan ook niet gering dat later ook het station van Burst zal volgen. Voorlopig start de NMBS de ingreep tegen alle verwachtingen in aan het station van Ede. “Eind volgend jaar willen we daar het stationsgebouw slopen, zodat we extra ruimte krijgen aan die zijde van de sporen om er 189 parkeerplaatsen – en dat is meer dan vandaag – in te richten. Daarnaast komt er ook nieuwe overdekte fietsenstalling voor 144 fietsen en een comfortabele wachtruimte. Slagbomen en camera’s zorgen bovendien voor een veilige stationsomgeving.” Eens de werken in Ede voltooid zijn volgt eind 2018 de stationsomgeving van Haaltert. “Ook hier komen slagbomen, camera’s, extra fietsenstalling en een wachtruimte. Om mensen extra aan te moedigen niet met de wagen te komen, voorzien we hier net minder (199 in plaats van de huidige 300 nvdr.) parkeerplaatsen.” Beslissingen die Pendelende Haaltert betreurt.
Dit is niet de juiste manier om reizigers te overtuigen de stap te zetten naar het openbaar vervoer. Veel mensen zullen hierdoor wellicht beslissen voortaan voor hun volledige traject de wagen te kiezen. Burgemeester Veerle Baeyens (N-VA) van Haaltert is evenmin ‘amused’. “Wij hebben steeds gepleit om beide parkings gratis te houden en zullen dat ook nu blijven herhalen. Of de NMBS nog te overtuigen valt, is echter twijfelachtig. In elk geval is het niet onze intentie om op de gemeentelijke parkings rond beide stations betalend parkeren of blauwe zone in te voeren”, besluit Baeyens.