Heel veel mensen zijn niet meer in staat om zich persoonlijk naar het stadhuis te begeven, om een aantal administratieve verplichtingen te vervullen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe E-ID. Deze mensen moeten steeds een beroep doen op vrienden of familie, die zich dan verschillende keren van en naar het stadhuis moeten begeven om de identiteitskaart aan te vragen, de noodzakelijk documenten mee te nemen die dan door de betrokkene moeten ondertekend worden en teruggebracht naar de stadsdiensten. Als de identiteitskaart klaar is, moet er dan nogmaals iemand langs om ze af te halen. Veel administratieve rompslomp dus!
Burgemeester Guy D’haeseleer: ” Dit zal nu veel eenvoudiger kunnen. Voorlopig moet er nog 1 maal een vriend of familielid langs gaan bij de stad om de betaling te verrichten en een doktersattest te bezorgen waaruit blijkt dat de betrokkene zich niet persoonlijk kan aanmelden. Vanaf dat moment gebeuren alle administratieve handelingen in 1 beweging bij de mensen thuis. Zowel het nemen van de foto, het plaatsen van de handtekening, als het nemen van de vingerafdrukken, gebeuren nu op hetzelfde moment. Ook wanneer de identiteitskaart klaar is, zal een medewerker van de dienst bevolking deze persoonlijk gaan activeren bij de mensen thuis. We zijn ook bezig om de betaling mobiel mogelijk te maken, zodat de mensen zich niet meer moeten verplaatsen voor een nieuwe identiteitskaart.
Dit is niet alleen een administratieve vereenvoudiging, maar ook een volgende stap in een betere dienstverlening naar de bevolking toe.”
Gisteren werd het “Loket aan Huis” voor de eerste maal toegepast bij een vrouw die zich niet meer zelfstandig naar het stadhuis kon begeven. Het hoeft geen betoog dat ze heel blij was met deze nieuwe dienstverlening. Met dit apparaat gebeuren nu alle noodzakelijke handelingen op hetzelfde moment.