In Ninove kunnen fietsers voortaan in bijna heel het stadscentrum in twee richtingen rijden, deze maatregel geldt ook in zo goed als alle eenrichtingsstraten. “Fietsers moesten soms ver omrijden voor een kort stukje weg waar ze niet in mochten”, zegt schepen van mobiliteit Wouter Vande Winkel (Groen). De Fietsersbond Ninove is tevreden en ook de handelaars reageren positief. Fietsers kunnen sinds eind vorige week in het stadscentrum bijna overal in beide richtingen rijden. In zo goed als alle eenrichtingsstraten werd er tweerichtings-verkeer voor fietsers ingevoerd. “Er waren voor fietsers ‘missing links’, straten waar ze niet in mochten”, vertelt schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel (Groen). “Eén van de belangrijkste missing links was de Burchtstraat. Die was vanaf de Onderwijslaan tot de Marktstraat tot voor kort eenrichting voor alle verkeer. Daardoor moesten fietsers die van het oud stadhuis of van de Graanmarkt kwamen, helemaal rondrijden via de tweede brug of het stadhuis, voor een stukje weg van nog geen honderd meter waar ze niet door mochten. De kwestie is een oud zeer waarmee ik al jaren – vroeger vanuit de oppositie – bezig ben. Al in het jaar 2002 stelde het BIVV in een richtlijn dat in elke eenrichtingsstraat vanaf een breedte van 3,5 meter fietsers in twee richtingen toegelaten zouden moeten zijn. Zelfs een breedte van drie meter is al voldoende.”
Toch zijn er nog straten in het stadscentrum waar fietsers slechts in een richting mogen rijden. “In de Beverstraat en de Geraardsbergsestraat is het BIVV geen voorstander van tweerichtingsverkeer voor fietsers omwille van de schuine parkeerplaatsen. Wie aan het oud stadhuis achteruit rijdt om de parkeerplaats te verlaten, moet over de schouder dan zowel naar links als rechts kijken, wat niet ideaal is.”
Bij de fietsers heerst er tevredenheid. “Als fietsersbond zijn wij al heel lang vragende partij hiervoor”, zegt Peter Dekeukelaere van de Fietersbond Ninove. “De stad heeft het in het verleden tegengehouden omdat ze dacht dat het onveilig zou zijn. Maar studies bewijzen dat dit niet het geval is. De breedte van een straat is geen belemmering, want automobilisten passen zich automatisch aan. Ik merk zelf dat wanneer ik in straten fiets waar er tweerichtingsverkeer voor fietsers is, automobilisten vertragen wanneer ze fietsers kruisen. Dit is een goede zaak voor fietsers, al moeten zij natuurlijk op hun beurt ook rekening houden met de automobilisten.”
Ook de handelaars staan er niet negatief tegenover. “Zolang er hierdoor geen parkeerplaatsen sneuvelen, zien we er geen probleem in”, zegt Peter Geeroms van de Verenigde Handelaars Ninove. “Ik weet niet of door de maatregel meer mensen de fiets zullen nemen, maar voor wie met de fiets komt winkelen, is het wel beter. Het zal het doorgaand verkeer ook in snelheid doen afremmen, waardoor de mensen de winkeletalages beter zien.”
Schepen Vande Winkel speelde ook al met het idee van fietsstraten. In die straten zijn fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn en mogen ze de hele rijbaan in beslag mogen nemen. “Ook daar zien we geen probleem in”, zegt Geeroms. Toch lijken fietsstraten in Ninove zeer moeilijk. “In zo’n straten zijn er meer fietsers dan auto’s. Dat vind je toch eerder in grote steden”, denkt Vande Winkel.