Vandaag hebben premier Charles Michel, federaal minister van Mobiliteit François Bellot en de CEO’s Sophie Dutordoir (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel) de twee nieuwe sporen van de spoorlijn Brussel – Denderleeuw officieel ingehuldigd. Infrabel is immers klaar met de vernieuwing van de twee centrale sporen tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek. De hoofdspoorlijn tussen Brussel en Denderleeuw beschikt zo over 4 kwalitatieve sporen. Vanaf 9 december, bij aanvang van de nieuwe dienstregeling, zullen de treinen hiervan gebruik kunnen maken. De modernisering is de laatste belangrijke fase in de uitbreiding van lijn 50A naar 4 sporen en maakt deel uit van het Gewestelijk ExpresNet.
De spoorlijn Brussel – Denderleeuw was ruim 10 jaar een van de grootste bouwwerven van ons land waarbij ook aandacht werd besteed aan duurzaamheid en het milieu met de aanleg van 8 km geluidsschermen en van een fietsroute over de volledige lengte van het spoortraject, de nieuwe aanplanting van 20 hectaren aan spoorbermen als compensatie voor de ontbossing. Maar de uitvoering van de infrastructuurwerken was vooral een echt huzarenstuk met tal van technische hoogstandjes. Vanaf zondag 9 december, bij aanvang van de nieuwe dienstregeling, zullen de treinen beter gespreid over de 4 sporen tussen Anderlecht en Denderleeuw kunnen rijden. De verhoogde capaciteit zal er voor een vlottere doorstroming zorgen en komt ook de robuustheid van het treinverkeer ten goede.
(Foto: John Stapels)