Nieuwe onderwijsvorm voor kleuters met taalachterstand…

Odisee hogeschool Aalst Persregio DenderOnderzoekers van de Lerarenopleiding aan hogeschool Odisee ontwikkelen een nieuwe taalkrachtige STEM-didactiek voor kleuters. Ze willen taal en wetenschappen (STEM) met elkaar verweven. “Zo geven we kansarme kleuters met een taalachterstand de kans om de kloof met hun leeftijdsgenoten te dichten.” Kansarme kleuters met een andere thuistaal dan het Nederlands missen vaak kansen in het onderwijs. Niet alleen op het vlak van taal maar ook voorSTEM-activiteiten, waarbij vier disciplines (wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde) op een geïntegreerde, vakoverstijgende en toegepaste wijze aan bod komen. Daarom gaan Odisee-onderzoekers een nieuwe onderwijsvorm, ‘STEM op taal’ genaamd, introduceren in de Lerarenopleiding. “Uit internationaal onderzoek blijkt immers dat het aangewezen is om taal- en STEM-activiteiten met elkaar te verweven”, zegt projectleider Thijs Eeckhout. “Een voorleesactiviteit gaat dan bijvoorbeeld vooraf aan een wetenschappelijk proefje. Een gesprek tussen leerkracht en kleuters stimuleert de taal nog sterker als dat gebeurt tijdens een wetenschapsactiviteit. De methode verhoogt dus de taalvaardigheid van kleuters, die bovendien meer inzicht krijgen in wetenschappelijke concepten en hun woordenschat verrijken met nieuwe termen.”

Om ‘STEM op taal’ in de kleuterklas te introduceren, zetten Thijs en zijn collega’s een professionaliseringstraject voor kleuterleerkrachten op poten. “Nadien evalueren we in welke mate de kleuters de vooropgestelde doelen voor taal- en STEM-vaardigheid bereiken. We gaan bovendien experimenteren met een WhatsApp-service om leerkrachten te ondersteunen bij hun professionaliseringstraject.”

‘STEM op taal’ is een onderzoeksproject van Odisee dat gefinancierd wordt met de middelen voor Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (PWO) die de Vlaamse overheid toekent aan de hogeschool. Ook studenten uit de lerarenopleiding van Odisee werken mee in het project door het opstellen en uitvoeren van een micro-evaluatie. Diverse externe partners zijn vertegenwoordigd in de stuurgroep van het project.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *