Burgemeester Tim De Knyf en zijn team zijn geen voorstander op de regel ‘voorrang van rechts’ aan te passen of af te schaffen op het grondgebied Sint-Lievens-Houtem. Nogthanks zijn heel wat inwoners van de gemeente voorstander om deze regel te zien verdwijnen. Het zou een enorme verbetering en heel wat twijfels wegnemen op de weg waar bv. een zijstraatje al dan niet voorrang heeft of niet, klinkt het. Toch houd het bestuurspartij Nieuw Houtem hierin het been stijf en willen ze niet weten om deze regel te gaan aanpassen. “Wij houden die in principe aan omdat alle verkeersdeskundigen en onze politiediensten het erover eens zijn dat afschaffing ervan zorgt voor hogere snelheden omdat automobilisten dan niet meer moeten voorzichtig zijn en kijken of er iemand uit een zijstraat komt. Daarenboven zijn er ook verschillende straatjes waar je dan nog moeilijk veilig uit kan als je op een drukke hoofdbaan moet inslaan, zoals vanuit de Kloosterstraat naar het Markplein oprijden of de zijstraatjes van Krabbenijk enz”, zegt ons burgemeester Tim De Knyf (NH). “Als de weginfrastructuur is zoals het moet, en het is duidelijk voor automobilisten dat er voorrang van rechts, geldt (wat bij ons geval is: is hier altijd zo al geweest) dan geeft het net minder ongevallen omdat men trager en voorzichtiger rijdt. Dat blijkt uit onderzoek van VIAS”, aldus De Knyf.
Toch denken ze vanuit de oppositie er ook anders over die deze vraag ook al eens gesteld hebben maar op een NO zijn gebotst. Ook Pascal Van Waeyenberghe, lijsttrekker van de nieuwe partij ‘SAMEN’ voor de komende gemeenteraadsverkiezingen heeft zijn visie over dit standpunt. “Voor sommige kruispunten is de voorrangsregel echt gevaarlijk omdat sommige straten tussen twee huizen liggen. Alles afschaffen zou ook niet de oplossing zijn maar ik vind dat dit van situatie tot situatie moet bekeken worden. Wij kennen het standpunt van onze burgemeester en hij weet ook dat wij sommige zaken willen herbekijken. Op het dorp in Sint-Lievens-Houtem is de max. snelheid 30 km per uur . Er wordt nu veel sneller gereden. In vijf op de tien gevallen wordt zelfs geen voorrang gegeven. Zorgt voor heel wat frustraties. Er zijn bestuurders die gewoon de parking nemen en daar met hoge snelheid overrijden. Ikzelf rij alle dagen uren rond op de gemeente. Toch kan het voor ons veel beter. Laat ons beginnen met de wijk Morelgem in Vlierzele, voorrang van rechts en twee wegversmallingen na mekaar? Wegversmallingen op keiberg waar geen politiereglement van is en niet op de GR is geweest. Balei wordt nog even snel gereden maar zorgt voor gevaarlijke situaties met de bloembakken. We trekken de studie van VIAS zeker niet in twijfel maar de situatie hier kan anders zijn. De ingang van de school (Sint-Livinusinstituut) op het marktplein is achteraan. De vraag is gesteld geweest om er eenrichtingsverkeer te maken voor de veiligheid van de kinderen en uitrijden via de wijk. Neen zeggen ze vanuit gemeente, er gaat te vlug gereden worden volgens VIAS. De Coomansgang is een doodlopende straat daar vliegt een Houtemenaar gewoon door. Er komen per dag misschien tien wagens uit. En zo kan ik maar verder doen. Het zou al helpen moest men ook eens naar andere argumenten luisteren en trouwens het advies dat de politie geeft wordt zeker niet altijd gevolgd”, aldus lijsttrekker Pascal van Waeyenberghe voor de partij ‘SAMEN’.
Ook de nieuw opkomende partij Vlaams Belang afdeling Sint-Lievens-Houtem heeft zijn mening over de ‘voorrang van rechts regel’. “Wij zijn ook geen voorstander van de regel voorrang van rechts”, begint partijvoorzitter en lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen Dominique Verdonck (VB). “Op sommige plaatsen kunnen wij ons daar in vinden maar op andere plaatsen is dat zeker geen pluspunt. Het punt op het marktplein daar mag zowiezo maar 30 km per uur worden gereden, waarom daar voorrang van rechts geven? En dat maakt het volgens ons op sommige punten, wat duidelijker en toch veiliger. Zoals ook dit een gevaarlijk punt is op de Dries als je van Balei komt richting Dries – Molenkouter. Die straat komt er schuin op uit en daar moet de voorrang van rechts verdwijnen volgens ons. Het is er veel te gevaarlijk voor niet inwoners van Houtem die deze hoek niet kennen. Wij streven naar een vervanging van ingewikkelde kruispunten door conflictvrije rotondes”, aldus Dominique Verdonck (VB).
(Foto: GC)