N42 is een drukke verkeersas tussen Zottegem en Geraardsbergen/Brakel. Verschillende verkeersstromen komen er samen: lokaal verkeer, verkeer richting de E40, tractoren en fietsers. Vandaag is de N42 hiervoor niet uitgerust. Ter hoogte van Sint-Lievens-Esse is de weg bovendien smal met veel bochten. Dat zorgt voor onveilige situaties en sluipverkeer. Met een aanpassing van de weg werkt het Agentschap Wegen en Verkeer aan een verbeterde veiligheid en leefbaarheid. Daarom wordt de N42 binnenkort heringericht. In de toekomst krijgt elke verkeersstroom een eigen plek.
Zo ziet het Agentschap Wegen en Verkeer het: Tussen de rotonde aan de Langestraat en Witte Brug zullen ze de N42 opnieuw opbouwen aan en op het bestaande tracé. Tussen Witte Brug en de Gentweg komt een nieuwe weg rond enkele woonkernen (= rondweg). De huidige N42 wordt een rustige, lokale weg. Alvorens de schop in de grond gaat, doorloopt elk project een reeks administratieve stappen. De herinrichting van dit stuk van de N42 bevindt zich momenteel nog in de studiefase. De werken zouden normaal gezien dit jaar nog starten.
De N42 is een primaire gewestweg. Dit betekent een strikte scheiding van voetgangers en fietsers van het gemotoriseerd verkeer. Bovendien moet lokaal en doorgaand verkeer van elkaar gescheiden zijn. Dat is vandaag niet het geval, wat voor onveilige situaties zorgt en de verkeersdoorstroming bemoeilijkt. Met de herinrichting willen ze hier verandering in brengen. “Tussen de rotonde aan de Langestraat en Witte Brug leggen we de N42 opnieuw aan op het bestaande tracé. Tussen Witte Brug en de Gentweg bouwen we een nieuwe weg. Deze gaat rond enkele woonkernen (= rondweg). De huidige N42 wordt na aanleg van de rondweg overgedragen aan de gemeente Herzele”, vertelt ons het departement Wegen en Verkeer.
Met de fiets of te voet. Binnenkort is er de mogelijkheid om de N42 te kunnen kruisen op drie verschillende plaatsen. Aan de Witte brug komt een fietstunnel voor een veilige verbinding. Deze fietsbrug zal gebouwd worden ter hoogte van de Schonenberg. Ook het grindpad tussen de twee takken van de Vossenhoek worden opnieuw heraangelegd. Aan de Schipstraat wordt het verkeerslicht verhoogt om op deze manier het veiliger te maken voor fietsers en voetgangers. De nieuwe ventwegen tussen o.a. de Vossenhoek en de Gentweg in Steenhuize-Wijnhuize zijn uitsluitend voor fietsers, voetgangers en landbouwverkeer. Ook worden er nieuwe fietspaden voorzien tussen de Gentweg en de Assestraat en tussen de Schipstraat en Leugenstraat. Door de bouw van de nieuwe rondweg wordt de huidige N42 een rustige weg (N42b) voor bestemmingsverkeer en fietsers.
Met de auto of vrachtwagen. Heraanleg rotonde Langestraat en Witte Brug:
De maximumsnelheid is 70km/u. De N42 telt één rijstrook in elke richting Met twee ventwegen erlangs. Deze ventwegen dienen als lokale ontsluitingswegen voor de bedrijven en woningen langs de N42. De zuidelijke ventweg sluit ter hoogte van de Witte Brug aan op de N42. Witte Brug – Gentweg: nieuwe rondweg. De nieuwe N42 telt één rijstrook in elke richting, gescheiden door een betonnen barrier. De weg zal afwisselend hoger liggen dan of op hetzelfde niveau als het maaiveld. De maximumsnelheid ligt hier op 90km/u. Op deze manier willen ze het aantal rechtstreekse toegangen tot de gewestweg beperken. Om een vlotte doorstroming te garanderen is het enkel mogelijk om de N42 op- en af te rijden via de Schipstraat. Doorgaand verkeer op de N42 zal onder de Schipstraat doorrijden. De Brug in de Schipstraat werd al reeds gebouwd. De Vossenhoek, Schonenberg, Leugenstraat en Gentweg (N42b) worden doodlopende straten voor (vracht)wagens.
Wordt de N42 een nieuwe snelweg tussen Nederland en Frankrijk? “Neen, het is niet de bedoeling dat de N42 zal lijken op een snelweg en een alternatief voor de E17 vormt. De inrichting van de weg (2×1 rijstrook, geen pechstrook, ventweg, fietspaden) en de lichtengeregelde kruispunten verderop het traject werken afremmend. De snelheid blijft bovendien beperkt tot 90km/u”, zegt het Agentschap Wegen en Verkeer.
Met de tractor. Het landbouwverkeer rijdt voortaan over de ventwegen. Het verkeer zal op de N42 geen tractoren meer moeten inhalen, wat voor een betere doorstroming als veiliger verkeer zorgt. De ventwegen zijn te bereiken via tractorsluizen bij de Gentweg, Leugenstraat, Schipstraat, Schonenberg en Vossenhoek. Enkel ter hoogte van de Schipstraat kruist landbouwverkeer het andere verkeer. Hier worden verkeerslichten geplaatst. De maximumsnelheid op de ventwegen is 50 km/u.
Wie graag meer informatie wenst over deze werken in en rond Sint-Lievens-Esse kan steeds terug op volgende linken:
https://wegenenverkeer.be/werken/rondweg-n42-st-lievens-esse
https://wegenenverkeer.be/werken/rondweg-n42-st-lievens-esse/toekomstbeeld
(Foto’s: AWV)