N41 in Lebbeke: vervoerregio Aalst geeft alle oplossingen een kans op slagen!…

De vervoerregio Aalst nam met verbazing kennis van de persartikels van eind augustus omtrent het afwijzen van een nieuwe N41 door een politieke partij uit Lebbeke. Het was immers de uitdrukkelijke beslissing van de vervoerregio om géén tracé te bepalen. Wel werd een nieuwe wegencategorisering vastgelegd in opdracht van de Vlaamse regering. Bij de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan, dat nu in openbaar onderzoek ligt, heeft de vervoerregio het regelmatig over de doortrekking van de N41 tussen Aalst en Dendermonde gehad. Daarbij is steeds -zoals ook in de pers is gemeld- aangegeven dat het niet de rol is van de vervoerregio om een concreet tracé vast te leggen. Dit gebeurt immers via een stedenbouwkundige studie waar ook een milieueffectenrapport aan vastzit. Het Agentschap Wegen en Verkeer is hierbij aan zet en voorziet de nodige budgetten.

De Vlaamse regering besliste om de vervoerregio’s te betrekken bij het uitwerken van een nieuwe wegencategorisering over heel Vlaanderen. Het ‘robuust wegennet’ selecteert Europese en Vlaamse hoofdwegen, maar ook verbindingen tussen de steden in het ‘dragend wegennet’. Bij calamiteiten moeten deze wegen het verkeer op de hoofdwegen kunnen opvangen, zodat mensen nog steeds thuis geraken en goederen op hun bestemming. Als vervoerregio Aalst hebben we deze nieuwe categorisering ook gebruikt om een vrachtroutenetwerk uit te tekenen: wegen waar we wensen dat doorgaand vrachtverkeer rijdt, zodat dit niet doorheen woonstraten of langs scholen moet.

“De mogelijke aanleg van een nieuwe N41 ligt politiek gevoelig”, weet politiek voorzitter Marleen Lambrecht. “Daarom neemt de vervoerregio de rol op van bemiddelaar. We willen de neuzen in dezelfde richting krijgen en houden rekening met de gevoeligheden die er in de betrokken steden en gemeenten leven. Wij denken dat er een oplossing mogelijk is. AWV wil het dossier vanaf nul heropstarten en de lokale besturen volwaardig bij de studie betrekken, zonder dat ze zich daardoor binden. Gemeenten kunnen dus mee de studie voeden zodat ze een objectief antwoord krijgen op de vragen die zich voor hun grondgebied stellen.”

Michael Eeckhout: “De verbinding Aalst – Dendermonde – Sint-Niklaas is in consensus in de vervoerregio geselecteerd als Regionale Weg, bedoeld voor regionaal verkeer. We willen geen internationaal verkeer, noch een korte doorsteek realiseren tussen E40 en E17. Na de concrete aanleg krijgt de N41 ook een rol als vrachtroute. De kaart van het robuust wegennet toont een stippellijn, precies omdat we géén uitspraak doen over een tracé. Het verbinden van stedelijke gebieden voor auto- en vrachtverkeer is een logisch gevolg van het feit dat er in deze 21e eeuw nog steeds auto’s en vrachtwagens rijden. Zo achterhaald is dit echt niet.”

“Raadsleden kregen van de vervoerregio al twee keer de uitnodiging voor een overlegmoment rond het Mobiliteitsplan ikv ons participatietraject. Niemand heeft hiervan gebruik gemaakt om de vervoerregio een alternatief voor te stellen. We hebben op 7 september een eerste concreet overlegmoment gehad met AWV en de bevoegde schepenen over de toekomst van de N41. Nu het openbaar onderzoek loopt, vinden we het belangrijk dat mensen een correct beeld hebben van hoe we met de N41 omgaan en wat we willen bereiken”, besluit Marleen Lambrecht.

(Foto: de Lijn)

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *