N-VA Ninove zal waken over de invulling van de zomerschool en taalstimulerende activiteiten die de komende maanden op de agenda staan. De kennis en vaardigheden van de Vlaamse jongeren op vlak van het Nederlands is algemeen sterk achteruitgegaan. De coronacrisis zal dit nog meer aan het licht brengen. Voor N-VA Ninove is het Nederlands taalgebruik één van de hoofdzaken van een gezonde samenleving. De versterking van de algemene kennis van het Nederlands van kinderen is bovendien een cruciale factor in de versterking van schoolse prestaties en biedt een betere toegang tot alle kansen in onze samenleving.
In De Lettertuin in Ninove werd een zomerschool ingericht door het stadsbestuur. Een zomerschool is er vooral voor leerlingen die een taal- en leerachterstand hebben opgelopen tijdens de coronaperiode. Die leerlingen krijgen bijzondere ondersteuning voor Nederlands, wiskunde en wetenschappen. Om deze zomerschool op te zetten werd door Vlaams minister van onderwijs Ben Weyts (N-VA) het bedrag van 7.500 euro toegekend aan het stadsbestuur van Ninove. Sam De Duffeleer (N-VA): “Ik kan de zomerschool en taalstimulerende activiteiten in Ninove alleen maar toejuichen. We kijken met N-VA uit naar de afloop en de meerwaarde van dit vakantieaanbod.”
Bijkomend werd deze zomer door het Ninoofse stadsbestuur ook een dossier ingediend om taalstimulerende activiteiten te laten doorgaan.In samenwerking met een aantal partners zoals de basisscholen, organisatoren van vakantiekampen en speelpleinwerking, Teledienst vzw, Lejo vzw en Armoede Netwerk Ninove. Met het doel om in de schoolvakanties en tijdens de weekeindes deze buitenschoolse inspanningen te laten doorlopen, werd door Vlaams minister van onderwijs Ben Weyts een bedrag toegekend van 50.000 euro. Sam De Duffeleer: “Ik zal waken over een kwaliteitsvolle invulling van deze projecten. Onze minister gaf alvast het geld vrij om aan de Ninoofse jeugd en ouders de kans te bieden het nuttige aan het aangename te koppelen.”
N-VA Ninove is benieuwd naar de einduitkomst van de inspanningen die reeds plaatsvonden en deze die nog in de steigers staan. M.a.w. hoe dit bijkomend geld feitelijk door het stadsbestuur werd of zal besteed worden. Daarbij is het belangrijk dat het bestuur kan aantonen op welke manier er binnen de activiteiten concreet aan taalstimulering werd gewerkt, of deze inspanningen hun vruchten hebben afgeworpen en hoeveel kinderen hier hebben aan deelgenomen.