De inzet van de Vlaamse verkiezingen is voor Jeroen Van Assche, 13de plaats Vlaams Parlement, meer verkeersveiligheid. Hij stelt daarbij een aantal prioriteiten voor zoals een duurzaam herstelplan voor betere wegen in de Denderstreek, maar ook meer en betere fietsinfrastructuur. Naast fietssnelwegen van Ninove naar Aalst en Brussel vraagt Jeroen Van Assche een nieuwe fietstunnel onder de N28 of de Koning Boudewijnlaan in Meerbeke. Jeroen Van Assche: “We hinken in Ninove achterop met fietsinfrastructuur, terwijl de omslag naar betere en meer fietsinfrastructuur in de rest van Vlaanderen overal aan de gang is.”
Dat het bijvoorbeeld niet veilig is als fietser in Ninove blijkt uit de driejaarlijkse stadsmonitor. Slechts 29 procent van de Ninovieters vindt het traject naar school veilig. De omslag naar betere en meer fietsinfrastructuur is in Vlaanderen overal aan de gang, behalve in Ninove en dit ondanks de extra subsidies die de Vlaamse regering vrijmaakte de voorbije legislatuur.
Een fietstunnel onder de Koning Boudewijnlaan zou een vergeten fout uit de jaren 70 moeten rechtzetten toen de Denderstraat werd doorgeknipt met de aanleg van de ring rond Ninove. Samen met de herinrichting van het kruispunt Tramstatie en de heraanleg van de N8 of Brusselsesteenweg, zou dit de verkeersveiligheid sterk verhogen tussen fietsers en gemotoriseerde voertuigen.
Die fietstunnel zal ervoor zorgen dat fietsers niet meer in de verkeerde rijrichting zullen rijden op de Halsesteenweg. Daar gebeuren te veel ongelukken met fietsers door verraste automobilisten aan de uitritten van de Gamma, Aldi, het rusthuis en aan de Sint-Pieterstraat. Fietsers zullen worden verplicht de fietstunnel verderop te nemen en zullen niet meer het baantje van de Meerbekeweg kunnen inrijden. De Meerbekeweg zou dan enkel toegankelijk worden voor voetgangers.
De oversteekbewegingen worden door deze fietstunnel gehalveerd en fietsers die vanop de toekomstig heraangelegde N8 richting Ninove rijden kunnen dit volledig conflictvrij doen via de Kwadestraat-Noord en de Denderstraat. Richting Brussel kunnen fietsers diezelfde fietstunnel nemen en de veilige oversteek maken aan het toekomstige keerpunt die bij de Kwadestraat-Zuid zal aangelegd worden. Op die manier krijgt Meerbeke, de deelgemeente met het meeste aantal inwoners (5.924 inwoners in 2023), een veilige fietsverbinding met het centrum van Ninove.
Jeroen Van Assche: “Een betere fietsinfrastructuur zal een betere mobiliteitsmix teweegbrengen en de files rond Ninove laten afnemen, zeker als je een fietssnelweg naar het werk kan nemen.”