De mobiliteit in Aalst is momenteel een bijzonder hot topic. Binnenkort wordt de Ring onder handen genomen en ook de situatie in enkele straten van het stadscentrum is gewijzigd. De invoering van eenrichtingsverkeer in de Moorselbaan leidde tot heel wat commotie. De stad stuurt volgend persbericht de wereld in met betrekking tot de evaluatie van de nieuwe situatie. Na drie maanden blijkt het eenrichtingsverkeer in de Moorselbaan positief beoordeeld. “Zoals beloofd bij het begin van de proefopstelling hebben we de voorbije maand een enquête gehouden bij de buurtbewoners”, zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer. “Ook externe stakeholders zoals Voka en De Lijn vroegen we om een reactie. Uit de samengevoegde evaluatienota blijkt dat het eenrichtingsverkeer staduitwaarts kan gevalideerd worden bij de noodzakelijke heraanleg van de Moorselbaan.”
Voor de evaluatie van het eenrichtingsverkeer hield de stad rekening met zowel objectieve als subjectieve gegevens. “Zo hebben we objectieve verkeerstellingen uitgevoerd”, zegt de schepen. “Daaruit blijkt dat het verkeer zich heeft verschoven naar de Binnenstraat en dat daar vooral tijdens de ochtendspits een toename is van de verkeersdruk in deze straat. Maar dit zorgt niet voor structurele problemen.” Uiteraard vinden de bewoners van de Binnenstraat dat de verkeersdruk in hun straat is toegenomen. “Het is echter zo dat heel wat verkeer de Binnenstraat gebruikt om dwars door het centrum van oost naar west te rijden. Als het tunnelproject is afgerond, zal de doorstroming op de ring verbeteren en gaan chauffeurs de ring nemen in plaats van door het centrum te rijden. Dit zal op termijn zorgen voor positieve effecten voor de Binnenstraat. We zullen dat in elk geval in de gaten houden.” In de Moorselbaan is er een positieve evolutie op vlak van verkeersleefbaarheid. “Ondanks de beperkte middelen waarmee het straatprofiel werd hertekend, is het er voor fietsers en voetgangers op vooruit gegaan”, legt Casaer verder uit. “Ook het aantal parkeerplaatsen is toegenomen, maar de parkeerdruk blijft er hoog door de aanwezigheid van de school en het OLV. Bewoners vragen om de parkeerduur te beperken, gecombineerd met bewonersparkeren. Daar willen we graag op ingaan.”
Uiteindelijk reageerde 55,5% van de ondervraagde bewoners van de Moorselbaan en omliggende straten positief op het eenrichtingsverkeer. 13.9% stond er neutraal tegenover. De werken voor de heraanleg starten op 18 augustus. “De aannemer zal in twee fases werken. Daardoor kunnen de werken klaar zijn tegen half oktober. Dat is een maand vroeger dan oorspronkelijk voorzien. De handelaars kozen immers voor een snelle uitvoering in plaats van een uitvoering in 4 of 5 fases en wij komen aan de verzuchting tegemoet. De Moorselbaan zal dus ruim op tijd klaar zijn voor de start van de hinder door de tunnelwerken”, aldus schepen van Openbare Werken Ann Van de Steen.
De stad organiseert komende woensdag, 1 juli om 19.00 uur, nog een vergadering voor de bewoners en handelaars in ontmoetingscentrum De Brug om hen zo goed mogelijk te informeren over de komende werken.