Deze morgen keurde de gemeentelijke begeleidingscommissie waarin tal van partners vertegenwoordigd zijn (De Lijn, Vlaams Gewest, de provincie maar ook vertegenwoordigers van Voka, Unizo, de jeugdraad,…) de synthesenota van het Aalsterse mobiliteitsplan goed. Daarin word gekozen voor scenario één op korte en middellange termijn. “Dat wil zeggen dat men een duidelijke keuze maakt voor het bereikbaar houden van de stad, maar ook ruimte creëren voor fietsers en andere zwakke weggebruikers. Nu de richting van de mobiliteit in Aalst gekend is, kan er verder gewerkt worden. “We kunnen starten met de uitwerking van een beleidsplan”, zegt schepen Dylan Casaer (SD&P). “Daar zouden we toch nog dit jaar mee rond moeten zijn zodat we ook effectief maatregelen kunnen nemen of doorvoeren”. Mobiliteit wordt immers een alsmaar belangrijker thema met steeds grotere uitdagingen. Deze dienst is een van de meest bevraagde stadsdiensten. Dat wil zeggen dat dit leeft bij de bewoners. Niemand staat graag lang aan te schuiven in de file, of zoekt graag lang naar een parkeerplaatsje. Met dit plan wil men alternatieven bieden en tegelijkertijd de stad toegankelijk en leefbaar houden.”
Om de leefbaarheid en de bereikbaarheid van de binnenstad te garanderen wordt de R41 (Wallenring) ingezet als verkeersdrager voor het doorgaande verkeer. Via in- en uitvalsassen wordt het autoverkeer met een bestemming in de binnenstad rondgeleid. De knelpunten in de doorstroming moeten aangepakt worden. De tunnelwerken zijn hierop alvast een stevig antwoord. Verkeersveiligheid en leefbaarheid van de omwonenden blijft belangrijk. In het centrum wil Aalst een hogere belevingskwaliteit voor voetgangers realiseren en een veilig en fijnmazig fietsnetwerk uitwerken. Op deze manier wordt het stappen en fietsen in de stad aangemoedigd. Ook voor het openbaar vervoer blijft een belangrijke rol weggelegd.
“Na het beleidsplan kunnen we dan overgaan tot een actieprogramma”, besluit schepen Casaer. “Dat zullen we jaarlijks evalueren, onder meer door tellingen. Zo kunnen we de verkeersstromen meten en blijvend bijsturen. Een verkeersluw en kwaliteitsvol stadscentrum is ons einddoel met elk vervoersmiddel op de juiste plaats. We willen Aalst verder ontknopen en duurzame mobiliteit is daarvoor onmisbaar.”