In het voorjaar 2016 vond het eerste MOS infomoment voor scholen plaats. Om haar ondersteuningstraject verder te zetten, werd op 19 oktober jongstleden een nieuwe scholenbijeenkomst georganiseerd in CC De Werf, waarbij de scholen samengebracht werden rond het thema vergroening van de speelplaats. Een delegatie van 22 Aalsterse scholen, bestaande uit 14 basisscholen en 8 secundaire scholen, tekenden in om deel te nemen aan de studiedag. Het programma van de infodag bestond o.a. uit een lezing van Gie Deboutte (Onderwijs-Service/Leefsleutels) die toelichtte waarom speel- en leergroen een positieve invloed heeft op het welzijn van kinderen. Een groene speelplaats werkt als prikkelende plek met voldoende variatie wat een gunstig effect heeft op zowel de fysieke als mentale gezondheid van kinderen én pestgedrag op school. Uiteraard kunnen de scholen inspiratie gebruiken als het aankomt op het creatief vergroenen van de speelplaats. De lezing van Joke Cant (Goodplanet Belgium) vol good practices en leuke ideeën van andere scholen is de geschikte inspiratiebron om de eigen speelplaats aan te pakken.
Schepen De Koninck: “Het begrip ‘groene speelplaats’ moet ruimer bekeken worden dan enkel een grote koer met hier en daar een boom en wat bloembakken. Het concept van een groene speelplaats gaat veel verder door op een creatieve manier groene speel- en leerelementen te integreren. Op deze manier wordt de speelplaats een verruiming van het klaslokaal als inspirerende leeromgeving.”
Ondersteuning door de stad is voor de scholen van groot belang om het concept ‘groene speelplaats’ in de praktijk te kunnen uitwerken. Zowel de stad Aalst als het Regionaal Landschap Schelde Durme willen scholen ondersteunen door advies op maat te geven voor de groeninrichting van de speelplaats en vergroeningsplannen te maken. Ook op financieel vlak willen beide partners de scholen tegemoet komen. De stad werkt hiertoe een specifiek ondersteuningsplan uit. Schepen De Koninck: “Groene speelplaatsen vormen de basis voor een milieuvriendelijke en duurzame leeromgeving voor jongeren. Het is de beste plek om jongeren op een vrije, ongedwongen manier te leren omgaan met vergroening.”