Middenschool Liedekerke/Denderleeuw zet team in beeld…

Middenschool Liedekerke in beeld Persregio DenderBij beeldcoaching worden leerkrachten gefilmd om hun klaspraktijk te optimaliseren. De GO! middenscholen van Denderleeuw en Liedekerke zijn op dit vlak pioniers in Vlaanderen. Directeur Hilde De Sutter werd zelf opgeleid door de Nederlandse drs. Christine Brons, de grondlegger en bezieler van deze methodiek bij onze noorderburen. Gisteren kwam Brons naar Denderleeuw om haar Vlaamse collega’s verder te inspireren. “Het is een hele eer dat we Christine Brons in onze school mogen ontvangen”, zegt een trotse directeur. “Ik ben via haar met beeldcoaching in contact gekomen en was onmiddellijk overtuigd van de meerwaarde ervan in het kader van professionalisering van mijn schoolteam.” De middenscholen zijn al een tijdje aan de slag met deze video-opnames en de leerkrachten zijn ondertussen ook al overtuigd van het nut ervan. “Het is verrijkend om jezelf te zien lesgeven”, zegt Steven Wouters, leerkracht Nederlands. “Je kijkt kritisch naar de manier waarop je lesgeeft en met de leerlingen omgaat. Voor mij was het een krachtige ervaring om deze beelden samen met een collega te bekijken en te bespreken. Video-opnames vertellen precies hoe het zit en leiden in korte tijd tot verrassende inzichten.”

De leerkracht houtbewerking, Patrick Pyck, geeft toe dat hij zich aanvankelijk wat ongemakkelijk voelde om gefilmd te worden, vooral omdat collega’s de beelden nadien ook zouden bekijken. “Dat is een normale reactie”, zegt De Sutter. “Maar het maakt deel uit van de opleiding om ervoor te zorgen dat leerkrachten deze opnames kunnen doen in een sfeer van onderling vertrouwen. Het is niet de bedoeling om leerkrachten te evalueren, maar wel om hun competenties te versterken. Bij beeldcoaching is het zelfs zo dat de directeur de beelden niet hoeft te zien.”

Tot slot merkt De Sutter op dat jonge leerkrachten vaak vroegtijdig het onderwijs verlaten, wat een efficiënte aanvangsbegeleiding noodzakelijk maakt. Beeldcoaching is echter niet alleen bedoeld voor starters. Ook ervaren leerkrachten stellen vast dat ze hierdoor groeien in hun taak als leraar. “Door middel van een doorgedreven begeleiding kunnen we er voor zorgen dat leraars vanuit deze methodiek versterkt worden om de uitdagingen van de dagelijkse klaspraktijk aan te kunnen.”

(Foto: Jacky Delcour)

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *