Met z’n allen aan tafel in de charmantste stad Aalst…

Op 28 november 2018 wordt de nieuwe brochure ‘Met z’n allen aan tafel’ gelanceerd en bedeeld bij de horeca-uitbaters binnen het kernwinkelgebied. Stad Aalst wil inzetten op familievriendelijke horeca. Deze actie kadert in het EFRO project bAsta! ‘Beleef Aalst Stad’. In de brochure staan tips & tricks over hoe horeca-uitbaters hun zaak aantrekkelijker kunnen maken voor families. Bovendien zullen horecazaken het label ‘familievriendelijke horecazaak’ kunnen verdienen. De stad zet in op familievriendelijkheid van haar horecazaken. Welke horecazaak gezinnen met jonge kinderen bezoeken, hangt vaak af hangt van de mening van de kinderen. Een zaak waar kinderen het naar hun zin hebben, geeft ouders een goed gevoel. Op die manier kunnen zij extra genieten van hun uitstap en zijn ze sneller geneigd om terug te keren. Door kleine en gemakkelijke ingrepen kan een zaak familie- en klantvriendelijk worden. De stad wil dit aanmoedigen en familievriendelijke horecazaken op een duidelijke manier zichtbaar maken in het straatbeeld.

In december 2016 werd een enquête gevoerd bij 450 jonge Aalsterse gezinnen en 83 personeelsleden van de stad. Hierbij werd gepeild naar hun tevredenheid over de voorzieningen en familievriendelijkheid van horecazaken in Aalst. Uit de enquête kwamen enkele interessante resultaten. Zo gaven respondenten een gemiddelde score van 6,5/10 bij de vraag of ze tevreden waren over de kindvriendelijkheid in de horecazaken. Tegen de verwachting in vond 92% van de ondervraagde ouders het vooral belangrijk dat er gezonde en gevarieerde kindermenu’s aangeboden worden. Voorzieningen als wifi, tekenmateriaal aan tafel en de aanwezigheid van speelgoed werden als minder belangrijk gezien. Maar dat is zonder de allerkleinsten gerekend! Want ook met hen werden enkele horecazaken bezocht om na te gaan wat zij belangrijk vinden. Anders dan hun ouders zien zij wél graag een speelhoekje of wat speelmateriaal. Maar bovenal willen zij graag behandeld worden als echte gasten door een (kind)vriendelijke ober.

Uit de enquête haalden de dienst Economie en team Jeugd heel wat interessante gegevens. Omdat maar liefst 95% van de respondenten aangaf dat kindvriendelijke horeca belangrijk is, besloot de stad hier extra op in te zetten. Op basis van deze resultaten werden een aantal richtlijnen uitgewerkt om mee te geven aan horeca-uitbaters. Deze werden gebundeld in de nieuwe brochure familievriendelijke horeca ‘Met z’n allen aan tafel’. De brochure is gericht aan alle Aalsterse horeca-uitbaters en wil hen tips & tricks aanreiken om hun zaak familievriendelijk(er) te maken. Er wordt gefocust op drie grote categorieën: onthaal en bediening, aanwezige voorzieningen en de kindvriendelijke menukaart. Het ‘bandietenbord’ is bijvoorbeeld maar één van de vele tips in de brochure. Je geeft de kinderen een extra (gratis) bord en bestek. Zo kunnen ze ‘stelen’ van het bord van hun ouders en leren ze nieuwe smaken ontdekken. Dit kost heel weinig moeite maar creëert veel extra beleving voor de kinderen.

Iedere horecazaak bepaalt zelf hoe ver ze gaat in het voldoen aan de wensen en noden van gezinnen en families. Wie ambassadeur wil worden in Aalst vult een checklist in via de website van de stad. Hiermee kunnen horeca-uitbaters nagaan hoe familievriendelijk hun zaak is. Dit zal beoordeeld worden door de coördinator horeca, hij zal ook een plaatsbezoek brengen om te zien of het label ‘familievriendelijke horecazaak’ effectief kan uitgereikt worden. Elke ‘familievriendelijke horecazaak’ krijgt een sticker met het label om uit te hangen aan de deur of het raam én een pretpakket. Hierin zit ondermeer een bandietenborden, smospotjes (potjes voor extra borrelhapjes voor de kinderen), een set speelkaarten, een doos kleurpotloden met scherper & speciaal ontworpen kleurplaten.

Het label ‘familievriendelijke horecazaak’ helpt gezinnen bij het uitkiezen van een horecazaak waar rekening wordt gehouden met de wensen, noden, behoeften en de leeftijd van de leden van hun gezin. De stad voorziet ook in extra promotie van zaken die het label behaald hebben via de website van de stad en de website van toerisme Aalst. In een latere fase zal een kinderjury onaangekondigd de zaken inspecteren samen met de horeca coördinator en team Jeugd om na te gaan of het label nog steeds mag behouden worden. Kortom, er wordt serieus werk gemaakt van een familievriendelijke stad waar het binnenkort extra gezellig is om met z’n allen aan tafel te zitten.

Deze actie rond familievriendelijke horeca is het sluitstuk van het bAsta!-project dat al 2 jaar loopt. Dit staat voor ‘Beleef Aalst Stad’ en kadert in de oproep van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). EFRO biedt steden en gemeenten de mogelijkheid om in te zetten op een kernversterkend winkelbeleid en om de binnenstad te ontwikkelen tot een belevingscentrum. Naast EFRO subsidiëren ook de Vlaamse Overheid en de Provincie Oost-Vlaanderen dit project.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Economie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *