De vervoerregio Aalst heeft Marleen Lambrecht bevestigd als politiek voorzitter voor de volgende zes jaar. Op de installatievergadering van donderdag 23 januari ll. werd tevens beslist 42 extra Hoppy-deelfietsen in te zetten. Met de installatie van de nieuwe gemeenteraden achter de rug, gaat de werking van de vervoerregio’s in Vlaanderen opnieuw van start. De vervoerregio Aalst hield op donderdag 23 januari ll. in Berlare haar installatievergadering. Binnen de groep van Vlaamse entiteiten (Team MOW) werd het Departement Omgeving als ‘vast lid’ opgenomen, zodat de relatie ruimtelijke ordening en mobiliteit zowel beleidsmatig als projectgewijs versterkt wordt.
Van de elf deelnemende gemeenten hebben er zeven een nieuwe vertegenwoordiger in de raad. Zij bevestigden samen met de provincie Oost-Vlaanderen schepen Marleen Lambrecht (Erpe-Mere, CD&V) in haar functie van politiek voorzitter. “De voorbije zes jaar hebben we ervoor gezorgd dat elke gemeente evenveel meetelde. Ik ben blij dat ik opnieuw het vertrouwen krijg van de collega’s. Verkeersveiligheid, het wegwerken van gevaarlijke punten, openbaar vervoer en fiets staan ook nu bovenaan de agenda. We willen werk maken van de uitvoering van ons Regionaal Mobiliteitsplan, een betere verbinding tussen Aalst en Dendermonde en de eerste evaluatie van ‘basisbereikbaarheid’ in het openbaar vervoer.”
De Vlaamse overheid ervaart de regionale insteek voor een mobiliteitsbeleid positief. “In het nieuwe Vlaamse regeerakkoord worden de vervoerregio’s liefst 16 keer vermeld. Dat gaat zowel over opdrachten voor het Departement Mobiliteit, maar ook voor De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer, enz…”, aldus administratief voorzitter Michael Eeckhout. “Een concreet voorbeeld is het vrachtwagenparkeren, waarrond we gaan werken.”
De vervoerregio bevestigde ten slotte de beslissing om aanbieder Hoppy (binnen het beschikbare budget) 42 extra deelfietsen te laten inzetten, bovenop de huidige 133. “De deelfietsen worden goed gebruikt, waardoor op bepaalde plaatsen soms onvoldoende aanbod is. Maar ze dienen vooral ter vervanging van de deelfietsen die in onderhoud of herstelling zijn. Ze werden niet toegewezen aan specifieke hoppinpunten. Dit gebeurt pas na een grondige evaluatie”, zegt Ewout Depauw van intercommunale SOLVA. De Hoppy-fietsen rijden in onze regio rond sedert 20 augustus 2024.