Het Lokaal Bestuur van de gemeente Lede ontvangt voor de tweede keer op rij het SAVE-label. Lotgenoten organisatie OVK (Ouders van Verongelukte Kinderen) is de bezieler van het SAVE-project. De afkorting staat voor Samen Actief voor Veilig Verkeer. In het kader van dit project ondertekende Lokaal bestuur Lede in 2015 het SAVE- charter. Dit charter omvat diverse doelstellingen die de verkeersveiligheid binnen een gemeente kunnen bevorderen. Het Lokaal bestuur gaat het engagement aan om samen met OVK en de lokale politie te bekijken hoe ze de verkeersveiligheid binnen de gemeente Lede kunnen verhogen.
Veel doelstellingen van het SAVE actieplan werden in 2017 geïntegreerd in het gemeentelijk mobiliteitsplan. Dat zorgde voor een extra verankering van de intenties rond het verbeteren van de verkeersveiligheid en -leefbaarheid. Hiervoor kreeg Lokaal bestuur Lede dan ook voor het eerst in 2017 het SAVE-label.
In 2023 werd het actieplan geëvalueerd en bijgesteld. Naast verschillende nieuwe aandachtspunten en projecten zijn heel wat acties uit het actieplan gerealiseerd. De belangrijkste realisatie is de heraanleg van de schoolomgevingen. We zetten hier in op uniformiteit, herkenbaarheid en duurzaamheid en kozen o.a. voor snelheidsremmers. We maakten ook het parkeren in de onmiddellijke omgeving van de schoolpoort fysiek onmogelijk.
Bij alle recente en toekomstige wegenwerken hanteren we ook consequent het STOP-principe. Daarbij zetten we de zachte weggebruiker op de eerste plaats. Zo kiezen we binnen de bebouwde kom altijd voor volwaardige voetpaden en kijken we op lokale hoofdwegen buiten de bebouwde kom naar de realisatie van conforme fietspaden.
Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan het trage wegennet. Trage wegen vormen vaak alternatieve en veilige verbindingen voor zachte weggebruikers. Het bestuur nam samen met Trage Wegen VZW, Regionaal Landschap Schelde Durme en Provincie Oost-Vlaanderen al heel wat stappen hieromtrent. Het beleid van het Lokaal bestuur rond de trage wegen werd dit jaar dan ook bekroond met een tragewegenaward.
Tenslotte werd ook het eerste ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Aalst (inclusief het openbaar vervoerplan) goedgekeurd. In deze plannen ligt de focus op de O van het STOP-principe: het opwaarderen en efficiënter maken van het openbaar vervoernet. In Lede krijgen verschillende buslijnen (waaronder lijn 59 en lijn 20) vanaf 2024 een intensievere uurregeling. Ook is de noord-zuid verbinding gerealiseerd door de introductie van Lijn 21 tussen Berlare en Mere. Daarnaast zet de Vlaamse Overheid ook hard in op combimobiliteit door middel van hoppinpunten. In Lede zijn 10 hoppinpunten geselecteerd. Het hoppinpunt Lede Ziekenhuis is zelfs het eerste volledige gerealiseerde hoppinpunt in de vervoerregio Aalst!
Ouders van verongelukte Kinderen-SAVE vzw heeft dan ook een tweede SAVE-label uitgereikt aan het Lokaal bestuur. Het verbeteren van de verkeersveiligheid is echter een continu proces en in 2025 zal het bestuur opnieuw samenzitten met SAVE om een nieuw actieplan op te stellen.