Volgens recente cijfers van onderzoeks-bureau Locatus is de leegstand van handelspanden in ons land vorig jaar verder afgenomen. De daling die zich in 2021 al inzette, lijkt dus te worden bevestigd in 2022. UNIZO noemt deze evolutie een positief signaal, en roept steden en gemeenten op om meer dan ooit in te zetten op bedrijvige kernen. Concreet blijkt dat er een lichte daling van de leegstand merkbaar is vanaf 2021. Toen waren de cijfers op hun hoogst. Toch moet deze positieve berichtgeving worden genuanceerd, want in België is er nog steeds een leegstand van 11,3 % voor de winkelpanden (VKP), tot zelfs 16 % voor de winkelvloeroppervlakte (WVO). Vlaanderen doet het wel duidelijk beter dan Wallonië waar er grote uitschieters zijn in de kernen van de grotere steden.
Verontrustend blijft de hoge leegstand in stads- en dorpskernen. UNIZO pleit voor een Winkelshift waarbij er geen bijkomende winkeloppervlakte wordt gecreëerd buiten de huidige kernen. Het is die ongebreidelde uitbreiding in shoppingcentra, baanwinkels en perifere vestigingen die ons tot deze hoge leegstandcijfers heeft gebracht.
Daarnaast moet er, zoals al in ettelijke Vlaamse beleidvisies is verwoord, worden gewerkt aan een mix van functies in onze bestaande kernen. Handelspanden in onze kernen invullen met andere commerciële functies zoals diensten, vrije beroepen en ambachten kan een oplossing zijn voor de leegstand. De combinatie van mogelijkheden om te wonen, werken, winkelen en ontspannen op goed bereikbare plaatsen zorgt ervoor dat we heel wat voorzieningen binnen een redelijke afstand vinden. Al deze functies samen zorgen voor een aantrekkelijke en levendige kern – De Bedrijvige kern.
Opvallend is de zeer grote leegstand in de Waalse provincies; behalve Waals-Brabant. Voor de Vlaamse provincies blijft Limburg de koploper, zowel voor de leegstaande verkooppunten als WVO en Vlaams-Brabant is de beste leerling met het minste leegstand. Oost-Vlaanderen (10,5%) moet enkel West-Vlaanderen (10,4%), Vlaams-Brabant (10,2%) en Waals-Brabant (8,2%) laten voorgaan in het aandeel leegstaande verkooppunten.