De Provincie Oost-Vlaanderen en de stad Aalst hebben een toekomstvisie klaar voor de Leirekensroute. Samen zullen ze deze route vormgeven als een groene fietssnelweg. Er is nu een concreet ontwerp klaar voor het gedeelte fietssnelweg tussen Bergekouter en Beugemstraat. Fietssnelweg F27, beter gekend als de Leirekensroute, is de fietsverbinding tussen Aalst en Londerzeel (circa 20 km) en volgt grotendeels het historisch spoortracé. Deze fietsverbinding is een onderdeel van een groene as bestaande uit waardevolle bomen en bermen. De Provincies Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant onderzochten samen met de stad Aalst en de gemeenten Merchtem, Opwijk en Londerzeel hoe de Leirekensroute kan omgevormd worden van een populaire recreatieve route naar een groene fietssnelweg. Heel wat andere (lokale) actoren werden actief betrokken bij het opmaken van deze toekomstplannen.
Het ontwerp voor het stuk fietssnelweg tussen Bergekouter en Beugemstraat (circa drie km) in Aalst is nu klaar. De keuze gaat uit naar een fietsweg in asfalt met een breedte van vier meter. Er wordt verlichting voorzien langs de fietssnelweg en op de kruispunten.Ter hoogte van het Mijlbeekbos en in de open ruimte komt er geen verlichting om het ecologisch evenwicht niet te verstoren. Waar de F27 een lokale weg kruist, zal de fietser op de fietssnelweg zo veel mogelijk voorrang hebben op het overige verkeer. De kruispunten worden over de hele route op eenzelfde manier gerealiseerd: met verkeersplateau, gekleurde asfalt en een middeneiland op de fietssnelweg om aan te kondigen dat men een kruispunt nadert. De Leirekensroute is een prachtige route omwille van het vele groen en het mooie landschap waar men doorheen fietst. Er werd gekozen om dit groene lint te behouden en zelfs nog te versterken.
Het ontwerp voor het stuk fietssnelweg tussen Bergekouter en Beugemstraat (circa drie km) in Aalst is nu klaar. De keuze gaat uit naar een fietsweg in asfalt met een breedte van vier meter. Er wordt verlichting voorzien langs de fietssnelweg en op de kruispunten.Ter hoogte van het Mijlbeekbos en in de open ruimte komt er geen verlichting om het ecologisch evenwicht niet te verstoren. Waar de F27 een lokale weg kruist, zal de fietser op de fietssnelweg zo veel mogelijk voorrang hebben op het overige verkeer. De kruispunten worden over de hele route op eenzelfde manier gerealiseerd: met verkeersplateau, gekleurde asfalt en een middeneiland op de fietssnelweg om aan te kondigen dat men een kruispunt nadert.
De Leirekensroute is een prachtige route omwille van het vele groen en het mooie landschap waar men doorheen fietst. Er werd gekozen om dit groene lint te behouden en zelfs nog te versterken. Concrete vragen kan men mailen naar mobiliteit@oost-vlaanderen.be. De consultatieronde wordt afgesloten op maandag 14 december 2020.
Heel spijtig. Het functionele nut van deze route is niet bewezen. Het is een geldverslindend project met watervalgeld uit de EU en onzinnige voorwaarden . Geld dat dus gewoon van onze burgers komt die teveel belastingen betalen.
De natuur rond leireken heeft zichzelf gevormd door de jaren? Veel natuur zal verdwijnen na de doortocht van zware werfmachines en het zal jaren duren voor deze zich hersteld. Vlaanderen had een betonstop afgekondigd !