Het is ondertussen al een traditie geworden dat in de eerste week van oktober de nieuwe leerlingenraad van de vrije basisschool verkozen wordt. Iets minder traditioneel was de manier waarop de leerlingen dit schooljaar konden stemmen. Voor de eerste keer immers werden de verkiezingen digitaal georganiseerd. Opnieuw maakten de kandidaten fantastische affiches die alle leerlingen konden bekijken gedurende een tweetal weken. Bij het stemmen zelf verscheen op het digitale stemformulier de passende affiche bij de betrokken kandidaat. Zo werden de kiezers tot op het moment van het uitbrengen van hun stem herinnerd aan de actiepunten die de kandidaten centraal stelden. Wat het nog spannender maakte, was dat deze keer ook de kinderen van de eerste graad hun stem hebben uitgebracht en alle leerkrachten tot zelfs de directeur! Er werd dus meer gestemd en toch werden de stemmen sneller geteld en weergegeven in overzichtelijke staafdiagrammen die de leerlingen van 5L en 6L konden interpreteren tijdens de les wiskunde.
Uiteindelijk konden volgende leerlingen een zitje in de leerlingenraad bemachtigen: Ferre De Pelecyn en Riley Rasschaert uit het derde leerjaar, Clarisse Ollevier en Lotte Van Nieuwenhuyze uit het vierde leerjaar, Tibe De Pelecyn en Elodie Van Waeyenberghe uit het vijfde leerjaar en Jenna Standaert en Yannis Timmermans uit het zesde leerjaar.
Dit schooljaar zal de leerlingenraad meewerken aan het jaarthema van de school ‘Schouder aan schouder, hand in hand’. “We hebben elkaar immers lang moeten missen en moeten nog steeds van veel mensen afstand houden. Alles is een beetje anders geworden. Toch willen we ons verbonden voelen, willen we ons echt samen voelen op school, schouder aan schouder, hand in hand,” zegt Els Depelsemaeker.
De leerlingenraad zal daarom tijdens hun maandelijkse bijeenkomsten acties bedenken om het samenhorigheidsgevoel op school te versterken in deze corona-tijd, waarin het net belangrijk is om afstand te houden. Om tot een goed en gedragen idee te komen, zullen de verkozen leden vaak hun oor te luisteren leggen bij hun klasgenoten. Ze namen alvast een enthousiaste start!