Aalsterse secundaire scholen brengen opnieuw in kaart hoeveel leerlingen nog schoolboeken missen Scholen krijgen zowel van kwetsbare gezinnen als van ouders uit de middenklasse het signaal dat ons onderwijs te duur is. Daarom besliste het LOP Secundair onderwijs Aalst vorig jaar om een specifiek pijnpunt aan te pakken, namelijk de kost van de schoolboeken. Om het probleem in kaart te brengen werd een jaar geleden voor het eerst een telling gedaan van het aantal leerlingen dat midden september nog zonder leerboeken zat. Na de evaluatie binnen het LOP en het uitwisselen van goede praktijken vond de voorbije dagen voor de tweede keer de zogenaamde ‘Boekencheck’ plaats. Nieuw was dat de scholen ook in kaart brachten hoe het zit met werkmateriaal, laptops en andere leermiddelen die noodzakelijk zijn om volwaardig school te kunnen lopen. De oefening levert verrassende resultaten op. Waar vorig jaar pakweg 2% van de leerlingen rond deze tijd van het jaar schoolboeken miste, blijkt het dit jaar om 7% te gaan. Maar uit de enquête van dit jaar blijkt ook dat de leveringsproblemen met bepaalde boeken correcter gerapporteerd zijn en dat een aantal scholen vorig jaar de facto enkel het aantal leerlingen opgaf dat omwille van betalingsmoeilijkheden nog niet over alle schoolboeken beschikte. Ondanks de stijging, leveren scholen veel inspanningen om de leerlingen vooruit te helpen.
Wat de andere leermiddelen betreft, blijkt dat slechts 1% van de leerlingen noodzakelijk leermateriaal zou missen. De scholen zelf ondernemen acties en nemen goede praktijken van anderen over. Ze proberen de kosten te drukken door niet met (invul)boeken te werken, stellen afbetalingsplannen voor of plaatsen weggeefkasten. Een praktijk die in de lift zit, is het georganiseerd aankopen van alle schoolmateriaal op schoolniveau en het achteraf verrekenen ervan via de schoolrekening. Financieel kwetsbare ouders waarderen deze aanpak enorm.
Bij de evaluatie dit jaar gaven de scholen ook aan dat ze tevreden zijn over de gezamenlijke actie. Boekencheck verhoogt in teams het bewustzijn van de hoge kost van leermaterialen. Ze schrappen vaker relatief dure studiematerialen die tot voor kort verplicht waren en proberen zoveel mogelijk te anticiperen op betalingsmoeilijkheden. Toch geven de scholen aan dat ze nog meer willen doen. Ze willen bijvoorbeeld systematischer nagaan hoe intensief leermaterialen gebruikt worden. Waar dat niet het geval is, zouden ze geschrapt kunnen worden. Zeker in het licht van de digitalisering, zou de lijst met materialen wellicht verder kunnen gereduceerd worden.
Samenwerking met welzijnspartners zoals Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen en Stad Aalst (Flankerend onderwijsbeleid en OCMW) binnen de LOP-werking is een meerwaarde. Ook de samenwerking met Digipunt, een vzw die kwetsbare ouders helpt bij de inschrijving op alle scholen en de bestelling van het leermateriaal, wordt heel positief geëvalueerd.
Dat neemt niet weg dat elke leerling die zonder het juiste leermateriaal aan het schooljaar begint, er een teveel is. Daar herinneren getuigenissen als deze ons aan: “Mijn zoon wou niet naar school. Ik kon de boeken niet meteen betalen en hij moest naar school zonder boeken. Zo’n start in het secundair onderwijs wou ik mijn kind niet geven…” (Maryam)
Plaatselijke actie is goed, maar een LOP en zijn partners kunnen niet alles oplossen. Meer is nodig. Het LOP vraagt de Vlaamse overheid om de schooltoelagen sneller uit te betalen. “We horen van scholen dat achter bepaalde leveringsproblemen een financieel probleem zit. Ouders die krap bij kas zitten, stellen de bestelling van schoolmaterialen uit tot ze hun som ontvangen hebben, waardoor sommige kinderen begin september essentieel materiaal missen en er zich voor generen”, zegt Johan, de LOP-voorzitter. “Het is fijn om vast te stellen dat scholen ondertussen alles in het werk stellen om de leerlingen te helpen die nog materialen missen.”
Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen is een vereniging waar armen het woord nemen die strijdt voor gelijke rechten van mensen in armoede en een solidaire samenleving. Mensen in armoede nemen het woord en delen hun ervaringen van onrecht en uitsluiting. Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen werkt aan concrete veranderingen die de oorzaken van armoede aanpakken voor álle mensen – in Aalst, Vlaanderen en België.
Het LOP (Lokaal Overlegplatform voor gelijke onderwijskansen) is een overlegorgaan van alle scholen uit Aalst en hun partners zoals het CLB, het stadsbestuur,… We maken er samen afspraken om meer gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen te realiseren. Het LOP is een initiatief van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming.