De leerlingen van het vierde jaar van de richting Sport van het GO! atheneum in Denderleeuw hebben een boek uitgegeven met zelfgeschreven kortverhalen. Het was auteur Hilde Van Cauteren en taalleerkracht Jolien De Groeve die de leerlingen hebben begeleid gedurende het volledige schrijfproces. Het eindproduct is het boek ‘Onverwacht’ dat werd uitgegeven door Literatuur Vlaanderen. Het intensieve project van Literatuur Vlaanderen was niet vrijblijvend. De sessies moesten aansluiten bij de vernieuwde eindtermen in het secundair onderwijs. “Toen ik over het project hoorde tijdens een nascholing, was ik laaiend enthousiast”, zegt leerkracht Nederlands Jolien De Groeve. “Ik zocht een manier om lezen en literatuur te promoten en ik was dan ook heel blij dat onze school door Literatuur Vlaanderen werd geselecteerd. Zowel de leerlingen als ikzelf maakten kennis met een andere manier van werken.”
Ook jeugdauteur Hilde Van Cauteren was enthousiast over de samenwerking. “Het was een plezier om met deze groep jonge mensen aan de slag te gaan en hen uit te dagen met diverse lees- en schrijfoefeningen. Gedurende tien weken hebben we de leerlingen aan de hand van creatieve werkvormen ondergedompeld in de wereld van lezen en schrijven. We werkten rond personages, verhalen, spanningsbogen, dialogen…”
“Soms werd hard gezocht naar het juiste Nederlandse woord of de correcte uitdrukking”, vertelt De Groeve. In deze klas zitten immers een aantal leerlingen die thuis Frans spreken en voor hen was dit een extra uitdaging. “De leerlingen hebben Hilde met open armen ontvangen en vonden het een boeiend en interessant project. Ik merkte dat ze elke week meer zin kregen in het schrijven van teksten.”
De apotheose van dit project was een echt boek met als titel ‘Onverwacht’. “De onderwerpen waren heel uiteenlopend, maar toch waren enkele thema’s prominent aanwezig. Vriendschap, familie, spanning, wedstrijden, sport en misdaad waren de favoriete onderwerpen van onze leerlingen”, aldus De Groeve. De leerlingen zelf vonden het eveneens een interessant project. “Het is eens iets totaal anders dan wat we normaal doen tijdens de lessen. Het was een uitdaging, maar het is ons gelukt!”