De meest recente leegstandstellingen geven een duidelijke daling van het leegstandscijfer in Aalst aan. Stad Aalst leverde de afgelopen jaren aanzienlijke inspanningen om deze problematiek aan te pakken. Met een uitbreiding van het beleid rond kernversterking maken ze hier in de toekomst ook verder werk van. Het aanpakken van leegstand is een echte uitdaging door de complexiteit en bovenlokale trends, zoals onder andere e-commerce, waar alle Vlaamse steden en gemeenten mee te maken krijgen (bron: Locatus).
Dankzij een combinatie van inspanningen, gecreëerd door de dienst Economie in samenwerking met Unizo, de adviesraden, dekenijen en District A, is het aantal leegstaande handelspanden in groot Aalst gedaald van 277 panden in 2022 naar 188 handelspanden in 2023. Schepen van Economie, Katrien Beulens (N-VA) is tevreden met de indrukwekkende daling: “We zijn blij te mogen vernemen dat de extra inspanningen, samenwerkingen en inzet van handelaars tot een positief resultaat leiden. We nemen de leegstand de komende jaren verder aan in de hoop dat het nog verder kan afnemen.”
“Stad Aalst neemt al enkele jaren een heleboel initiatieven om de leegstand van handelspanden aan te pakken. Naast het inventariseren en handhaven, voorziet de stad ook financiële ondersteuning en begeleiding. Op die manier maken we ondernemers robuust en toekomstbestendig voor alles wat nog op hun pad komt”, vertelt diensthoofd Economie en Zorginnovatie Tineke Stockman. Stad Aalst reikt subsidies uit aan handels- en middenstandsverenigingen en met de starterscontracten kunnen ondernemers genieten van een toelage van 3 500 euro. Met het aanbieden van opleidingen wil de stad haar handelaars en ondernemers ook toekomstbestendig maken. Lege handelspanden worden verder ingevuld door campagnes als ‘Immo Cupido’ en ‘Win Je Winkel’ en het ondernemerschap wordt gepromoot door ‘De Nieuwe Collectie’. Niet alleen het ondernemerschap wordt aangemoedigd, er wordt ook gestreefd naar beleving in het stadscentrum voor zowel inwoners als bezoekers, door het organiseren van evenementen als Koop de Zomer, Happy Herfst en Overwinteren.
Naar de toekomst toe zet Stad Aalst in op een alomvattend beleid rond kernversterking waarin deze succesvolle initiatieven ondergebracht worden. Zo streeft ze in de eerste plaats naar een nieuwe winkelinvulling, maar gaat ze ook ruimer denken, door het verweven van andere functies zoals diensten, horeca, cultuur en entertainment, enzovoort. De verschillende adviesraden, dekenijen, Unizo en interne diensten als Omgevingsbeleid, Evenementen, Toerisme en Marketing en Communicatie worden betrokken bij dit thema. De intensieve dialoog met deze partijen draagt bij aan de transparantie en een gedragenheid binnen én buiten de stad.