Lancering campagnelied Aalst ontknoopt…

campagnelied-aalst-ontknoopt-persregio-denderHet mobiliteitsplan van Aalst krijgt er, naast de poster- en de onlinecampagne, nog een extra luidspreker bij: een videoclip en een liedje gezongen door Aalstenaars, opgenomen in de straten van onze stad. Daarin zingen de inwoners hun wens voor een leefbaarder stad uit in zeven strofen en drie refreintjes. Het lied werd gelanceerd op 11 oktober op de speelplaats van het Sint-Jozefscollege in de Pontstraat, de lagere school werkte immers mee aan de opnames. Met het ‘Aalst ontknoopt’-lied wil de stad het mobiliteitsplan op een positieve manier onder de aandacht brengen en tegelijk de inwoners van Aalst in het zonnetje zetten. Bekende en minder bekende Aalstenaars zingen over hoe we samen de verkeersknoop kunnen ontwarren.

Aalstenaars in beeld Het lied en de clip werden geproduceerd door communicatiebureau CIBE. Drie dagen lang ging een filmploeg op stap in het centrum van de stad. Winkelaars en winkeliers, grootmoeders en kleinkinderen, tieners en oudere dames, zingers en zangers: allemaal werden ze in de straten van Aalst onderschept en vriendelijk om hun medewerking gevraagd. Velen deden meteen enthousiast mee. Stefaan De Winter en Voice-finaliste Sandra kregen een gastrolletje. Ook het Sint-Jozefscollege en koor Kantilene figureren. De tekst Het lied werd een aanstekelijke meezinger met een vlotte tekst en een catchy melodietje. De inhoud is echter niet vrijblijvend: er wordt wel degelijk gepraat over wat het mobiliteitsplan voor de stad kan betekenen. Sommige zinnen zijn bloedserieus, andere worden op hilarische manier neergezet. Er is een strofe met kinderen, een refrein voor volwassenen, een massascène op het einde en een vrolijk fluitje om mee af te sluiten.

De clip De video begint als een toeristisch promofilmpje, maar algauw word je meegezogen in het verhaal dat de Aalstenaars je toezingen: het verhaal van een stad die snakt naar beter en op weg is daarnaartoe. De gelegenheidsacteurs zijn van alle leeftijden, kleuren en maten, zoals Aalst dat zelf is. Elk zingt een toepasselijke zin die slaat op de eigen problematiek en de voordelen van een leefbaarder, veiliger verkeersplan. De campagne. Het lied is een wezenlijk onderdeel in de communicatiecampagne ‘Aalst ontknoopt’ die op 18 september op Autovrije zondag werd gelanceerd. De stad wil Aalstenaars informeren over het mobiliteitsplan in opmaak en mensen doen nadenken over hun verplaatsingsgedrag. De grote uitdaging is Aalst te ‘ontknopen’. Mobiliteit is geen óf óf-verhaal, maar een én én-verhaal. Te voet, met de fiets, met de auto en het openbaar vervoer, deze verschillende manieren om je te verplaatsen moeten mogelijk blijven, alleen moet het vloeiender en veiliger. Aalst wil samen met haar inwoners en bezoekers de knoop ontwarren. De kernboodschappen van de campagne zijn:

1. Aalst is bereikbaar op welke manier ook
2. Aalst werkt aan een leefbare binnenstad
3. Aalst op de fiets!
4. Aalst wil haar inwoners motiveren: Van autosolist tot multimobilist!

Het lied ‘Aalst ontknoopt’ en de bijhorende videoclip worden vanaf 11 oktober gelanceerd via de facebookpagina www.facebook.com/aalstontknoopt. Je vindt de clip en de volledige liedjestekst op www.aalstontknoopt.be. Scholen kunnen daar de tekst ook downloaden om mee aan de slag te gaan in de klas. aalst-ontknoopt-op-school-persregio-dender

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *