Aalst telt nog dit jaar 11 laadpalen voor elektrische auto’s. “Elektrisch rijden is de toekomst”, zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). Het mobiliteits-probleem gaan we er niet mee oplossen maar het is uitermate milieuvriendelijk: geen CO2-uitstoot, geen roetdeeltjes en minder fijn stof. Als stad kunnen we niet anders dan dit zo veel mogelijk faciliteren. Het Vlaamse actieplan Clean Power for Transport belooft dat Vlaanderen 7400 oplaadpunten of 3700 laadpalen voorziet tegen eind 2020. Om dit te realiseren stelden distributiebeheerders Eandis en Infrax in overleg met de lokale besturen een situeringsplan op. Op het grondgebied van Aalst moeten er 42 publieke laadpalen komen. Aan het Keizersplein kan je je auto al een tijdje opladen via Blue Corner , maar nu voorziet de stad 11 nieuwe locaties. We kijken als stad daarvoor naar ons eigen wagenpark en onze eigen verplaatsingen, maar we willen ook de burgers stimuleren in te zetten op groene auto’s. Daarom voorzien we laadpalen aan de parking in de Appelstraat, de Eendrachtstraat, Esplanade, aan de parking aan Osbroek, de Graanmarkt, de carnavalswerkhallen, de Houtmarkt, de Keizershallen, het zwembad, de Hogeweg in Erembodegem en de Zwalmkouter in Erembodegem, vlakbij het station. De komende jaren zullen daar nog 31 locaties bij komen.
Duurzame mobiliteit gaat echter verder dan inzetten op elektrisch rijden. Een duurzame mobiliteitsaanpak houdt ook in dat je nadenkt over elk verplaatsing. Is een auto wel nodig? Kan ik ook te voet, met de fiets of het openbaar vervoer? Uiteraard kan je de auto nooit volledig bannen, maar dan is het wel een goed idee om te kiezen voor een duurzaam model. Daar wil de stad Aalst dan ook het nodige comfort voor bieden.