KOG -Katholiek Onderwijs organiseerde een ouderenavond…

De afkorting KOG, wat staat voor Katholiek Onderwijs Geraardsbergen, organiseerde in de week van de mediawijsheid op dinsdag 12 november een ouderavond. Het thema was “Scrollen met Zorg. Hoe help je kinderen veilig online”. Drie gastsprekers, waaronder Sandra Spitaels, mama van Glenn, slachtoffer van grensoverschrijvende sexting, Nancy Van Belleghem, project -en preventiemanager bij Child Focus en Marc Van Laere – vrijwilliger bij Child Focus brachten hun verhaal. Nancy Van Belleghem werkt als project- en preventiemanager bij Child Focus. Zij ontwikkelt er online en offline preventiemateriaal en geeft vormingen in scholen, sociale organisaties en aan de politie. – Marc Van Laere werkte meer dan veertig jaar bij de (federale) gerechtelijke politie, hij is eerste hoofdcommissaris op rust, criminoloog en vrijwilliger van Child Focus  die in de scholen sessies geeft aan 10-12 jarigen over cyberveiligheid en het belang van een vertrouwenspersoon. – Sandra Spitaels getuigenis van Sandra, mama van Glenn, 15-jarige jongen die slachtoffer van grensoverschrijdende sexting werd.

Het is belangrijk om kinderen ‘mediawijsheid’ bij te brengen, het helpt kinderen kritisch te kijken naar informatie. Ze leren hoe ze bronnen kunnen beoordelen en onderscheiden wat betrouwbaar is van wat niet. Kinderen worden dagelijks overspoeld met informatie. Mediawijsheid helpt hen te begrijpen hoe ze deze informatie kunnen filteren en verwerken, zodat ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Het ontwikkelen van mediawijsheid omvat ook leren over online veiligheid. Kinderen leren hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen cyberpesten, privacy-inbreuken en andere online risico’s.

Mediawijsheid bevordert effectieve communicatie. Kinderen leren hoe ze zich online op een respectvolle en constructieve manier kunnen uiten. Kinderen leren de impact van media op hun gedachten, gevoelens en gedragingen begrijpen. Dit helpt hen om zich bewust te zijn van commerciële en sociale invloeden.

Mediawijsheid moedigt kinderen aan om hun eigen creatieve content te maken en te delen, wat hun zelfvertrouwen en zelfexpressie bevordert. Door kinderen mediawijsheid bij te brengen, bereiden we ze voor op een wereld waarin digitale vaardigheden en kritisch denken essentieel zijn.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Publireportage. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *