Kinderen vooral veilig leren surfen op internet!…

Deze week riepen enkele Vlaamse professoren op om al informatielessen te geven in de basisschool. “In de lagere school en eventueel zelfs in de kleuterschool kan je kinderen leren programmeren en algoritmisch denken”, zeiden ze in het VTM journaal. Ook alle Vlaamse kranten brachten hun oproep.

Is dit wel een goed idee?

Docent nieuwe media, Geert Callebaut, leidt toekomstige leerkrachten op en heeft ervaring met het onderwerp: “uiteraard geloven we in de digitale generatie, uiteraard erkennen we het belang van ICT in de huidige maatschappij. En net daarom vinden we dat aparte computerlessen in de basisschool géén goed idee zijn”, zegt de docent van de lerarenopleiding van KAHO Sint-Lieven in Aalst.

“Kijk maar eens het Facebook-profiel van uw tienerdochter na”

“Kinderen en jongeren leven in een wereld die sterk gemediatiseerd en gedigitaliseerd is. Veelal intuïtief banen ze zich een weg doorheen de mogelijkheden die dit biedt. Dit leidt echter niet steeds tot de noodzakelijke kennis en vaardigheden. ICT wordt maar al te vaak op een veelal pragmatische wijze gebruikt. Kijk maar eens het Facebook-profiel van uw tienerdochter na. Een grote kans dat haar persoonlijke gegevens en foto’s gebrekkig tot niet beveiligd staan.

Dan toch een pleidooi voor aparte computerlessen?

“Neen. Kinderen beschikken immers vaak wel over computervaardigheden. Zo kunnen ze heus wel surfen, chatten en skypen. Ze ontbreken echter in hoge mate computerwijsheid: het doelbewust en kritisch kunnen omgaan met de mogelijkheden die de digitale maatschappij biedt. En net daar schuilt de uitdaging voor ons hedendaags onderwijs: kinderen begeleiden in het functioneel en veilig gebruiken van de mogelijkheden van bijvoorbeeld het internet. En dat leer je door het geïntegreerd aanbieden van ICT in alle lessen. Hebben je leerlingen vragen over de Groote Oorlog? Laat het hen opzoeken op de klascomputer tijdens de les wereldoriëntatie. Maar biedt ook ruimte om de verschillende zoekresultaten naast elkaar te leggen: Waarom heeft Casper andere info dan Karel? Wie heeft de gevonden info op internet gezet? Mogen we alles en iedereen zomaar geloven?”

De computer dient de inhoud

“Hetzelfde geldt voor de wiskundeles, de godsdienstles en pakweg de turnles: de computer staat louter ten dienste van die inhouden. Pas op het moment dat de leraar vindt dat de beoogde leerinhouden beter bereikt kunnen worden door gebruik van de computer, wordt deze ingeschakeld. Maar een volledige les computerkunde inrichten? Geen goed idee: leerlingen moeten geleerd worden dat de computer een handig hulpmiddel is om andere kennis en vaardigheden te vergaren of te verwerken, maar dat een computer nooit een doel op zich is. Dus laat ons in alle basisscholen zo snel mogelijk die aparte computerlokalen zo snel mogelijk afschaffen. Deze computers kunnen dan een tweede, zinvoller leven beginnen in de verschillende klasjes”, besluit Geert Callebaut nog.

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *