In de haven van Antwerpen opende Z.M. de Koning van België op 10 juni 2016 officieel de Kieldrechtsluis voor de commerciële vaart. De Kieldrechtsluis is de tweede sluis in de Waaslandhaven – het dokkencomplex op de Linkerscheldeoever in de haven van Antwerpen. Het is een van de grootste Vlaamse infrastructuurprojecten van de afgelopen jaren en verzekert de optimale toegang tot het dokkencomplex op de Linkerscheldeoever in de Antwerpse haven. Dankzij de sluis kunnen de bedrijven en de activiteiten in dit gedeelte van de haven verder groeien, waardoor Antwerpen haar positie als mainport in Europa kan versterken. Met een lengte van 500 meter is de Kieldrechtsluis net zo lang als 28 gelede bussen van De Lijn, bumper tegen bumper geparkeerd. Met haar 68 meter breedte is ze in de breedte vergelijkbaar met een autosnelweg met 19 rijstroken. Voor de bouw van de sluis, de bruggen en toebehoren was 22.000 ton constructiestaal nodig, bijna drie keer zoveel als de 7.300 ton staal waarmee de Eiffeltoren is gebouwd.
Maar ook al zijn de afmetingen van de sluis gigantisch, de bouw was een precisiewerk. Zo moeten bijvoorbeeld de sluisdeuren perfect sluiten en is het mechanisme van de opengaande bruggen millimeterwerk, want het treinspoor moet natuurlijk perfect aansluiten op en naast de brug telkens ze open- en weer dichtgaat. De bouw van de Kieldrechtsluis startte in 2011 en werd geleid door de THV Waaslandsluis, een samenwerking tussen Jan De Nul NV, BAM Contractors, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken. De sluis is in vele opzichten een superlatief: in totaal werd 5.500.000 m³ grond uitgegraven, 800.000 m³ beton gestort en 55.000 ton wapeningsstaal geplaatst. Nog eens 12.000 ton staal werd in 4 sluisdeuren en 2 basculebruggen verwerkt.