Eind oktober 2013 werd door de gemeentelijke wegendienst een hoogteportiek en rijbaanversmalling aangebracht op de Kemelbrug om vrachtverkeer boven 3,5 ton op de brug te weren. Ondanks de aangebrachte voorsignalisatie werd het doorgangsverbod voor zwaar verkeer over de brug genegeerd, met als gevolg dat de hoogteportieken aan flarden gereden werden. Daarom worden nu stevigere metalen hoogteconstructies geplaatst aan de Kemelbrug. “Door de slechte staat van de Kemelbrug is het niet meer veilig om vrachtverkeer toe te laten op de brug”, zegt mobiliteitsschepen Erna Scheerlinck. “In opdracht van het schepencollege werden daarom eerder al eenvoudige hoogteportieken geplaatst. Toch probeerden sommige vrachtwagens nog over de brug te rijden, waardoor deze hoogteconstructies gewoon kapot gereden werden. Ook de tijdelijke wegversmalling op de brug, die we in afwachting van de nieuwe hoogteportieken geplaatst hebben, heeft duidelijk niet het gewenste effect, want de Kemelbrug blijft geteisterd door vrachtverkeer.” Het college van burgemeester en schepenen heeft deze week beslist om zo snel mogelijk nieuwe hoogteportiek te plaatsen op de brug. Er werd nu gekozen voor een robuuste metalen constructie met breedte van 2,4 meter en hoogte van 3,2 meter. Het autoverkeer zal via een trechtervorm met betonnen ‘new jerseys’ begeleid worden naar de hoogtebeperking, met voorrangsregeling voor de wagens komende van de Steenweg. Deze nieuwe constructie zal na het bouwverlof geplaatst worden. Burgemeester Jan De Dier laat ook nog weten dat de lokale politie voortaan extra toezicht zal uitoefenen aan de brug. “In belang van de algemene veiligheid zal er een zéro tolerance zijn voor vrachtverkeer op de Kemelbrug. Er zal dan ook repressief opgetreden worden als vrachtwagens over de brug willen rijden. De verkeersregels moeten gerespecteerd worden.”
Het zwaar verkeer dat in de richting van het station wil, dient vanaf de Steenweg dus langs de Kouterbaan, Th. De Cleynlaan, Koopwarenstraat en Guido Gezellestraat te rijden. Ook omgekeerd, van de stationsbuurt naar de Steenweg, moet dit traject gevolgd worden. Zwaar vervoer hoger dan 3,50 m kan de stationsomgeving enkel via de E40, afrit Affligem, bereiken, aangezien er ook een hoogtebeperking is aan de spoorwegbrug in de Guido Gezellestraat. Ook het vrachtverkeer komende van Liedekerke of Teralfene richting Steenweg N405 kan beter omrijden via de E40, afrit Aalst. Het doorgangsverbod voor vrachtverkeer op de huidige Kemelbrug zal van kracht blijven tot de opening van de nieuwe brug in de Wellestraat. Vermoedelijk zal wegbeheerder Infrabel pas in 2016 starten met de werken.