Onze brievenbussen puilen dezer dagen uit van het verkiezingsdrukwerk. Ook langs onze Vlaamse wegen kan je niet naast de hoofden van de politici kijken die je met kleurige en metershoge affiches proberen te overtuigen om op hen te stemmen. Slecht één kandidaat, naar ons weten de enige in heel Vlaanderen, trekt volledig de digitale kaart en heeft geen enkele affiche of persoonlijk verkiezingsdrukwerk: Kerim Helaut, zesde plaats op de kandidatenlijst van sp.a in Aalst. “Om eerlijk te zijn was het helemaal niet gepland om op te komen bij de gemeenteraadsverkiezingen”, zegt Kerim. “Doordat ik pas in allerlaatste instantie en een paar uur voor het neerleggen van de lijsten als kandidaat opkwam, kon ik simpelweg geen affiches of ander persoonlijk drukwerk verkrijgen. Ze hebben me wel nog aangeboden om in allerijl affiches te laten drukken, maar dat heb ik geweigerd.”
Kerim Helaut vervolgt: “Je moet van de nood een deugd maken. Al dat verkiezingsdrukwerk vind ik persoonlijk zonde van het geld. En dan zwijgen we nog over de milieu-impact van al die glimmende folders, affiches en pamfletten. Daarom stond mijn besluit al heel vlug vast: mijn campagne verloopt volledig digitaal.”
Kerim bokste een simpele website in elkaar en bestookt sociale media met de unieke hashtag #dedigitalecampagne. “Soms gaat het er ook heel ludiek aan toe”, lacht Kerim. “De digitale campagne laat me toe om heel snel in te spelen op de actualiteit. De burgemeester probeert bijvoorbeeld de Aalsterse bevolking te overtuigen met zijn glossy magazine ‘Voesj’. Ik heb meteen een ludieke digitale cover gemaakt onder de naam ‘Vedrom’. Zo hebben de Aalstenaars meteen een milieuvriendelijk alternatief.”