Jan De Nul bouwt mee aan nieuwe diepwaterhaven in Senegal…

Om de haven van Dakar en haar omgeving te ontlasten, komt er een nieuwe haven in Ndayane, vijftig kilometer verderop. Jan De Nul zal een toegangskanaal van vijf kilometer uitdiepen en via landwinning een platform van 89 hectare aanleggen. Daartoe zet het bedrijf zijn grootste en meest krachtige cutterzuiger in, de Willem Van Rubroeck. Eens afgewerkt zal de nieuwe diepwaterhaven gelijktijdig twee van ’s werelds grootste containerschepen kunnen ontvangen. Deze ontlast zo de haven van Dakar en wordt een motor voor economische groei in Senegal. Jan De Nul verzorgt de uitdieping van het toegangskanaal en zal via landwinning een platform van 89 hectare aanleggen voor maritieme diensten en containeropslag.

De haven van Dakar bereikt stilaan haar maximumcapaciteit en er zijn geen uitbreidingsmogelijkheden meer. Ook de nabije omgeving van de haven is volledig verzadigd. Om dit aan te pakken, ontwikkelt DP World een nieuwe haven in Ndayane, 50 kilometer ten zuiden van de hoofdstad. DP World is een wereldspeler in logistiek en handel en de huidige uitbater van de containerterminal in de haven van Dakar. Jan De Nul zal onder meer het toegangskanaal van vijf kilometer uitdiepen. Daarvoor zal het tien miljoen kubieke meter grond moeten baggeren.

Dominique Bombaert, Area Manager voor Senegal bij Jan De Nul: “Geen eenvoudige opdracht, want de zeebodem in het kanaal bestaat voor het grootste deel uit harde rots en de omstandigheden in de Atlantische Oceaan kunnen ruw zijn. Je hebt dus een krachtig baggerschip nodig, dat ook groot genoeg is om te kunnen blijven werken in uitdagende golfcondities. Daarom zetten we onze grootste en meest krachtige cutterzuiger in om de klus te klaren: de Willem Van Rubroeck.”

Herwonnen gebied van 89 hectare. Jan De Nul zal het gebaggerde materiaal vervolgens gebruiken om een gebied van 89 hectare terug te winnen van de zee. Dat moet dienen als terminal voor containeropslag en maritieme diensten, wat de containercapaciteit van Senegal gevoelig zal verhogen. De werken zullen twee en een half jaar in beslag nemen.

Grootste haven van West-Afrika. Eens klaar, zal de haven van Ndayane gelijktijdig twee van ’s werelds grootste containerschepen kunnen behandelen en zo één van de de grootste van West-Afrika kunnen worden. Voor Senegal betekent dat in de eerste plaats economische groei en jobs.

Met zorg voor het milieu. De planning en uitvoering van de werken gebeuren met de nodige zorg om de negatieve milieu-impact te minimaliseren. Er is een uitgebreide milieueffectstudie uitgevoerd, met onder andere onderzoek naar gevoelige gebieden, zoals zeegrasvelden. De waterkwaliteit wordt doorheen heel het project gemonitord, alsook de aanwezigheid van zeezoogdieren en schildpadden.

Havens wereldwijd moderniseren. Het bedrijf met Belgische wortels bouwt zo opnieuw mee aan een project op wereldschaal. Met ook een nieuwe containerkaai voor de haven van Valencia en een nieuwe diepwaterhaven in Georgië op de planning, drukt Jan De Nul zijn stempel op het moderniseren van havens wereldwijd.

Dominique Bombaert: “Jan De Nul positioneert zich als Wereldbouwers, expert in water, land en energie, met als hoger doel om de levenskwaliteit van de volgende generatie te behouden of verbeteren. Toegankelijke havens die bestand zijn tegen de gevolgen van klimaatsverandering zijn een belangrijke schakel in onze wereldeconomie. Met dit project leveren we opnieuw onze bijdrage aan de wereldwijde handel.”

(Foto: JDN)

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Economie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *