Jan De Nul bestelt XL kabellegschip Fleeming Jenkin…

Jan De Nul met maatschappelijke zetel te Hofstade bij Aalst, blijft investeren om op een efficiënte en duurzame manier verder bij te dragen aan de wereldwijde offshore energietransitie. Fleeming Jenkin wordt het grootste kabellegschip ter wereld, met een ongeëvenaarde kabeltransportcapaciteit van 28.000 ton. De geavanceerde groene technologie aan boord van het schip zorgt voor brandstofdiversiteit, energieoptimalisatie en een aanzienlijke vermindering van de koolstofvoetafdruk.

Jan De Nul Group bestelt Fleeming Jenkin, een extra groot kabellegschip, bij de CMHI Haimen-scheepswerf. Met een ongeëvenaarde kabeltransportcapaciteit van 28.000 ton zal het schip de duurzame energie- en onderzeese kabelindustrie ondersteunen bij het installeren van kabels over langere afstanden en in diepere wateren. De oplevering van het schip is voorzien voor 2026. Offshore windparken gaan dieper en verder van de kust weg, en de interconnectiviteit tussen landen en regio’s wordt essentieel voor de economie en energiezekerheid. Beide markten vragen vandaag om langere, sterkere en zwaardere kabels voor diepere wateren. Daarom blijft Jan De Nul investeren in installatiematerieel en personeel om de offshore energie-industrie van dienst te zijn.

Philippe Hutse, Directeur Offshore Energy Division bij Jan De Nul Group: “We blijven geloven in de energietransitie. Na onze eerdere investeringen in het jack-up installatieschip Voltaire en het kraanschip Les Alizés voor de installatie van de nieuwste generatie windturbines en hun funderingen, gaan we nu verder met dit prachtige kabellegschip. Dankzij haar ongekende mogelijkheden zal Fleeming Jenkin perfect geschikt zijn voor de interconnector- en exportkabelmarkten.” De offshore installatievloot van Jan De Nul zal vier krachtige en diverse kabellegschepen tellen, naast twee offshore jack-up installatieschepen, drie drijvende kraaninstallatieschepen, vijf rotsinstallatieschepen en twee multifunctionele schepen.

Deze veelzijdige vloot kan niet opereren zonder een sterk team. Jan De Nul is al begonnen met het werven van extra bemanning en stafleden voor de exploitatie van Fleeming Jenkin. Ondersteund door een uitgebreid intern trainingsprogramma zal een multidisciplinair team van dynamische positioneringsofficieren, onderhoudstechnici, operatoren van kabelspancarrousels, opzichters bij het leggen van kabels, diverse gespecialiseerde offshore technici en ingenieurs in civiele bouwkunde en machinebouw worden samengesteld en deel gaan uitmaken van Jan De Nul’s toonaangevende en gespecialiseerde personeelsbestand voor de offshore energiesector.

Fleeming Jenkin zal worden uitgerust met drie (3) kabelcarrousels en een groot laadruim voor glasvezelkabels, waarmee tot vier kabels tegelijk gelegd kunnen worden. Twee carrousels zijn op het dek gemonteerd en een derde onderdeks. De gecombineerde kabeltransportcapaciteit bedraagt 28.000 ton, het dubbele van alle andere kabellegschepen op de markt. Het schip is ontworpen om langere en zwaardere kabels te installeren in ultradiepe wateren tot 3.000 meter. Op het achterdek is het schip uitgerust met een glijgoot en een kabellegwiel. In combinatie met de kabelspanners maakt de glijgoot de installatie van kabels in ondiep water mogelijk, terwijl het kabellegwiel de installatie op grote dieptes efficiënter maakt. Met de kabelspanners kan het schip kabelspanningen tot 150 ton aan – dat is het gewicht van het Vrijheidsbeeld.

Het schip is uitgerust met een krachtig DP2-systeem, waardoor het stabiel kan werken in diepe, maar ook in ondiepe wateren, dankzij een extra derde boegschroef. Wouter Vermeersch, Manager Offshore Cables bij Jan De Nul Group: “Fleeming Jenkin bundelt alle kabelinstallatie-expertise die we de afgelopen tien jaar hebben opgebouwd. Dit schip en de technologieën aan boord zijn ontworpen door onze eigen specialisten. In 2013 hebben we de markt voor het installeren van stroomkabels grondig veranderd door de introductie van ons kabellegschip Isaac Newton, met meer kabeltransportcapaciteit dan wat destijds op de markt verkrijgbaar was. Ook vandaag blijven we met de bestelling van ’s werelds meest geavanceerde kabellegschip ooit onze pioniersrol opnemen. We kijken ernaar uit om deze nieuwe troef te verwelkomen en zo onze klanten wereldwijd nog beter te ondersteunen.”

Fleeming Jenkin zal worden uitgerust met een zeer geavanceerd dubbel uitlaatfiltersysteem. Dit systeem verwijdert tot 99% van de nanodeeltjes uit de uitstoot met behulp van een dieselpartikelfilter (DPF) en een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) voor de verwijdering van NOx. Het ULEv-systeem zorgt ook voor een aanzienlijke vermindering van vervuilende uitlaatgassen. Dankzij het ULEv-systeem voldoet het schip aan de strenge Europese Stage V-emissienormen voor binnenvaartschepen. Bovendien is de NOx-uitstoot zodanig verminderd dat dit schip ook voldoet aan de nog strengere EURO VI-emissielimieten.

Het schip wordt aangedreven door motoren die kunnen werken op biobrandstof en groene methanol, wat wordt bevestigd door de notatie “Methanol fuel – dual fuel”, die meteen ook een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot garandeert. De hybride elektriciteitsinstallatie aan boord van het schip draagt ook bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot en een optimaal brandstofgebruik. Ze combineert generatoren met een 2,5 MWh-batterij en een aandrijftechnologie die ontworpen is voor het opvangen van pieken in het verbruik, het afvlakken van de belasting, het opbouwen van reservecapaciteit en een geoptimaliseerde motorbelasting.

Het schip is vernoemd naar Henry Charles Fleeming Jenkin (1833-1885), geboren in Engeland en Regius Professor of Engineering aan de Universiteit van Edinburgh. Als elektrotechnisch ingenieur en kabelingenieur was Jenkin een actieve pionier op het gebied van offshore kabelinstallaties.

(Foto: JDN)

 

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *