Jan De Nul Group bestelt het beproefde en hybride ‘Unmanned Surface Vehicle’ (USV) uit de Mariner-klasse van Maritime Robotics als eerste stap naar onbemande en autonome offshore survey operaties. Het schip, Beluga 01 genaamd, zal onder Luxemburgse vlag varen en wereldwijd worden ingezet voor hydrografische en waterkwaliteitsmetingen op maritieme en offshore projecten. Jan De Nul is zo de eerste baggeraar die een onbemand survey vaartuig inzet voor maritieme en offshore activiteiten. Jan De Nul Group is de eerste baggeraar die een zeevarend onbemand survey vaartuig inzet voor maritieme en offshore activiteiten. De onbemande en hybride Beluga 01 verbetert de veiligheid tijdens survey operaties en vermindert de koolstofuitstoot. Het ingenieus ontworpen hoogwaardige ‘Unmanned Surface Vehicle’ (USV – onbemand vaartuig) uit de Mariner-klasse van Maritime Robotics biedt een veilig platform voor data-acquisitie op zee als alternatief voor of als aanvulling op grotere bemande schepen.
De Beluga 01 is gebaseerd op de innovatieve USV uit de Mariner-klasse van Maritime Robotics, die zijn mobiliteit en zeewaardigheid voor data-acquisitie in ruige omstandigheden heeft bewezen. Het systeem van Maritime Robotics overtuigde Jan De Nul door zijn goed doordacht en hoogkwalitatief ontwerp, gebaseerd op 10 jaar ervaring. Het is een gebruiksvriendelijk, kostenefficiënt en veilig platform als alternatief voor of als aanvulling op grotere bemande schepen.
De Beluga 01 is uitgerust met een volledig redundant hybride aandrijfsysteem. De hoofdaandrijving komt van een dieselmotor die mechanisch aan de waterjet is gekoppeld. Als alternatief kan het vaartuig ook volledig elektrisch worden aangedreven. Met de extra elektrische Torqeedo-aandrijving, die parallel aan de hoofdaandrijving is geïnstalleerd, kan het vaartuig door gevoelige maritieme gebieden manoeuvreren. Er is ook een Range Extender-module om de batterijen op te laden, zodat ze langer dan 12 uur presteren. Dit systeem heeft een lagere uitstoot dan de hoofdmotor, die ook als dynamo voor de accu’s kan worden gebruikt. Bovendien fungeert de elektrische aandrijving als redundante aandrijfbron voor de hoofdmotor in geval van een storing, of omgekeerd.
Jan De Nul zet zich in om de koolstofuitstoot te verminderen. Aandrijving zonder uitstoot op toekomstige schepen maakt deel uit van de strategie van de Group. Zo houdt De Nul bij het ontwerp van schepen rekening met de milieu-impact en pakt het de milieu-uitdagingen effectief aan door te focussen op het verminderen van de voetafdruk en de impact van zijn activiteiten, bijzonder op de water- en luchtkwaliteit en op het klimaat.
De Beluga 01 kan werken in zware zeegang, met golven tot wel 4 meter hoog, hoewel dit doorgaans het verzamelen van nuttige surveygegevens onmogelijk maakt. Het vaartuig kan zelfs overleven bij golven tot 9 meter. De Beluga 01 heeft slechts 80 cm water nodig om in te werken. Het onbemande survey vaartuig is genoemd naar de Beluga-walvis. De naam is het resultaat van een interne enquête onder de bemanning en het personeel van Jan De Nul, dat eerder ook de namen voor de kleinere USV-vaartuigen van het bedrijf, Curiosity en Calypso, had gekozen.
De naam linkt het vaartuig aan de vaardigheden van de walvis op het gebied van hydrografische en mariene surveys. De Beluga-walvis gebruikt echolocatie om te navigeren, te foerageren en te jagen. Het dier zendt geluidsgolven uit en luistert naar de echo’s die door de omgeving worden afgegeven. Zo identificeert de walvis het landschap en de objecten in zijn omgeving (Bron: Wikipedia).
Hoofdkarakteristieken van de Beluga 01 (USV van Mariner-klasse)
- Volledig redundant hybride aandrijfsysteem
- Autonomie tot 50 uur
- Redundante communicatie, met een bereik tot 30 km
- Voorzien van alle navigatiehulpmiddelen (VHF, AIS, Radar)
- Uitgerust met een speciaal ontworpen LARS-systeem (Launch and Recovery Systems)
- Past in een container voor gemakkelijk transport
(Foto: JDN)