Inzetten op schoolstraten vergt heel wat vrijwilligers…

Basisschool Meldert Persregio DenderDe vereniging Ouders Van Verongelukte Kinderen roept vandaag, naar aanleiding van het dodelijke ongeluk in Brugge, op om straten van scholen verkeersvrij te maken wanneer leerlingen toekomen en vertrekken. “In Aalst willen we dit ook realiseren waar mogelijk”, zegt schepen van Mobiliteit Dylan Casaer. “Door middel van het instellen van schoolstraten willen we het verkeer rond de schoolpoort weghouden. In Meldert loopt momenteel een proefproject met vrijwilligers.” Sinds begin van het schooljaar loopt in Meldert een proefproject schoolstraat. “Het principe is eenvoudig”, aldus Casaer.

“Ongeveer gedurende een half uur voor begin van de school en een half uur aan het einde van de schooldag, wordt de straat door middel van een kleurrijke en gebruiksvriendelijke bareel ontoegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. De bareel wordt bemand door vrijwilligers. Zij zetten zich elke schooldag belangeloos in voor de veiligheid van onze kinderen. Wij bedanken hen dan ook uit de grond van ons hart. Hun inspanning is onschatbaar. Maar ik besef ook heel goed dat vele handen licht werk maken en dat het dus voor alle vrijwilligers aangenamer zou zijn, moest onze pool nog wat kunnen uitbreiden. Daarom wil ik nogmaals een warme oproep doen naar vrijwilligers om zich te engageren in Meldert. Op termijn kan het project dan misschien verder uitbreiden naar andere scholen die hierop willen inzetten.”

Met een schoolstraat wil schepen Casaer de chaos aan de schoolpoorten terugdringen. “Chaos creëert immers een onveiligheidsgevoel waardoor kinderen en ouders afhaken om te fietsen of te stappen. Soms is het zelfs ronduit gevaarlijk en loopt het helaas tragisch af. Dat moeten we vermijden en kiezen om onze kinderen een gezondere, rustige en veilige schoolomgeving aan te bieden.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *