Dit weekend bouwt Wegen en Verkeer en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel verder aan een nieuwe autotunnel in de buurt van het station Liedekerke. De bestaande tunnel wordt tegen 2016 vervangen door een nieuwe en bredere tunnel. Want dat is beter voor de veilige en vlotte doorstroming van het wegverkeer in de stationsbuurt. Alles bijeen gaat het om een investering van 1,5 miljoen euro. Infrabel en Wegen en Verkeer betalen ieder de helft van dit bedrag. NMBS voorziet een alternatieve treindienst voor de reizigers. Wie dit weekend in de buurt van het station Liedekerke is, kan er niet naast kijken. Infrabel en Wegen en Verkeer zetten twee grote kranen in voor de bouw van een nieuwe autotunnel. De kranen worden gebruikt om vier zware brugdekken van elk 45 ton onder de sporen te plaatsen. Geen eenvoudige opdracht omdat de bovenleiding in de weg hangt. Daarom moet eerst de elektrische spanning (meer dan 3000 volt) van de bovenleiding afgekoppeld worden. Nadien moet een deel van die bovenleiding opzij getrokken worden om plaats te maken voor de grote brugdekken. Alternatieve treindienst voor de reizigers De werken starten deze nacht (na de laatste trein) en duren tot Maandagmorgen 04.00 uur. De ochtendspits zal normaal gezien geen hinder meer ondervinden van de werken. Tijdens de werken zullen 2 van de 4 sporen buiten dienst gaan. NMBS voorziet een alternatieve treindienst voor de reizigers:
– Wie reist tussen Lokeren en Poperinge, moet er rekening mee houden dat de trein niet zal stoppen in de stations Brussel-Zuid en Brussel-Centraal. Reizigers uit deze stations kunnen wel een beroep doen op andere treinen van de noord-zuidverbinding.
– De trein van Brussel-Noord naar De Panne zal 6 minuten vroeger vertrekken vanuit Brussel-Noord. De treinrit zal dus 6 minuten langer duren.
– Reizigers die de verbinding Brugge – Gent – Aalst – Luchthaven nemen, dienen in Brussel-Noord over te stappen om van en naar de luchthaven te sporen. Er zal via een andere trein een bijkomende stop voorzien worden in Zaventem voor wie specifiek van Zaventem naar de luchthaven wil reizen en terug.
Meer informatie vindt u op www.nmbs.be. Daarnaast wordt de reizigersinformatie ook omgeroepen in de betrokken stations en is deze beschikbaar via de beeldschermen in de stations en via de speciale werfaffiches.
De nieuwe tunnel biedt heel wat voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat hij breder wordt dan de bestaande tunnel. Dat is dus beter voor de veilige en vlotte doorstroming van het lokale wegverkeer. Door de nieuwe tunnel zal het station ook beter bereikbaar zijn voor de reizigers. Aan beide kanten van de tunnel komen er extra en bredere toegangen naar de perrons. Nu kan je maar langs één kant van het station de perrons bereiken. Dat wil zeggen dat sommige mensen de drukke straat moeten oversteken om
naar het station te gaan. In de toekomst zal dat dus niet meer nodig zijn. Voor de minder mobiele reizigers komen er ook liften. Een hele verbetering. De nieuwe tunnel zal 17 meter breed en 30 meter lang zijn. Hij moet klaar zijn tegen 2016.