Bij de start van de grote vakantie kijken leerkrachten en leerlingen uit naar een welverdiende vakantie. Voor de Stad is het begin van ‘het groot verlof’ echter het uitgelezen moment om de omgeving van de scholen op haar grondgebied onder handen te nemen. Door alle schoolzones op een gelijkaardige manier in te richten, wordt hun herkenbaarheid vergroot. Dat maakt het voor schoolgaande kinderen veiliger om te voet of met de fiets naar school te komen. Een jaar geleden stelde schepen van Mobiliteit Dylan Casaer (SD&P) het project ‘uniforme schoolomgeving’ voor. “Herkenbaarheid zet aan tot bewuster en trager rijgedrag wat de veiligheid aan de schoolpoort verhoogt”, zo verklaarde hij de actie. Intussen zijn al 15 schoolomgevingen onder handen genomen. Deze zomer staan er nog eens 8 scholen op de planning. In de planning en vormgeving wordt rekening gehouden met de specifieke eigenschappen van de schoolomgeving. “Elke school is anders, dus wordt er per school een aangepast plan uitgetekend. We houden hierbij zoveel mogelijk rekening met input van de school zelf”, vertelt de schepen. Tijdens het voorbije schepencollege werden de plannen voor de omgeving van Vrije Basisschool De Linde in de Tolstraat en Maaldreef in Nieuwerkerken en de ingang van GO! basisschool De Kleine Okapi in de Sint-Kamielstraat in Aalst goedgekeurd.
Alle scholenomgevingen van Aalst moeten tegen het einde van volgend jaar gemarkeerd worden door aangepaste verkeersborden – inclusief vrolijke Dick Bruna-borden voor de kinderen -, een groene oversteekzone met het woord ‘SCHOOLZONE’ en – waar mogelijk – blauwe beugels lang het voetpad. “Om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken en omdat de groene kleurvlakken tijd nodig hebben om te drogen, worden de schoolomgevingen in de vakantieperiodes aangepakt. In de grote vakantie schieten we dus een heel eind op”, voegt de schepen nog toe.
De actie is één van de vele die genomen wordt om meer kinderen te voet of per fiets naar school te laten komen. Andere acties zijn onder andere de schoolstraat in Meldert en bijkomende steun voor scholen die investeren in duurzame verkeersopvoeding. Tijdens deze bestuursperiode realiseerde de Stad bovendien al zo’n 20 km fietspad. Schepen Casaer liet deze week weten dat er nog eens 30 km extra voorzien en gebudgetteerd is voor de komende jaren. Enkele weken geleden raakte bijvoorbeeld bekend dat de Moorselbaan van een volledig vernieuwd fietspad voorzien wordt. Voor heel wat jongeren vormt deze weg belangrijk onderdeel van hun dagelijks traject van en naar school.“Minder kinderen op de achterbank en meer kinderen op de trappers of in de stappers: dat is ons opzet,” besluit de schepen.