HomeHealth App laat zelfmonitoring én opvolging van op afstand toe voor patiënten met chronisch hartfalen…

Onder leiding van dokter Elke De Vuyst introduceerde het A.S.Z. in samenwerking met Comarch een pilootproject rond een nieuw platform dat thuismonitoring van patiënten met chronisch hartfalen mogelijk maakt. Dankzij deze thuismonitoring krijgen patiënten meer controle over hun opvolging en zijn ze actiever betrokken bij hun gezondheid terwijl ze thuis herstellen. Hartfalen is een ernstige aandoening waarbij het hart niet optimaal pompt. Dit leidt tot symptomen zoals vermoeidheid en kortademigheid, en kan ook resulteren in vochtophoping. De ziekte verloopt vaak onvoorspelbaar, waardoor intensieve begeleiding van patiënten noodzakelijk is. Momenteel gebeurt dit voornamelijk door middel van fysieke controles in de hartfalenkliniek en telefonisch contact, in nauwe samenwerking met cardiologen en in overleg met de huisarts.

Dankzij de HomeHealth app krijgen patiënten duidelijke informatie over hoe ze bijvoorbeeld een bloeddrukmeting moeten uitvoeren. De data die ze verzamelen over hun bloeddruk, zuurstofsaturatie en gewicht worden doorgestuurd naar het e-Careplatform. Hiertoe heeft het hartfalenteam toegang om patiënten nauwgezet te kunnen opvolgen en om snel te kunnen ingrijpen indien nodig. Daarnaast ontvangen patiënten regelmatig vragenlijsten van verpleegkundigen rond kortademigheid of vermoeidheid en kunnen verpleegkundigen via het platform videoconsultaties houden met hun patiënten. Voor deelname aan het pilootproject werden patiënten met een hartfalenhistoriek geselecteerd om gedurende zes maanden van op afstand te worden opgevolgd. De grote voordelen van het platform zijn een vermindering van het aantal complicaties en opnames bij hartfalenpatiënten én het feit dat patiënten zelf nauwer betrokken zijn bij de opvolging van hun gezondheidstoestand. Het is dan ook de bedoeling om na de pilootfase het gebruik van de app uit te breiden naar een grotere patiëntenpopulatie.

“Telemonitoring stelt ons in staat om patiënten op een veilige en betrouwbare manier op afstand te volgen,” legt Lily Smet uit, gespecialiseerd hartfalenverpleegkundige A.S.Z. “Hartfalenpatiënten kunnen thuis hun gegevens, zoals gewicht, bloeddruk en hartslag, via de app doorsturen. Bij afwijkende waarden ontvangt het hartfalenteam meteen een melding en nemen we indien nodig contact op met de patiënt. Hierdoor kunnen we medicatie telefonisch aanpassen om verergering van de klachten te voorkomen. In sommige gevallen vragen we de patiënt toch naar de kliniek te komen voor een controle. “Het eerste jaar na de diagnose hartfalen is er een verhoogd risico op ziekenhuisopnames. Met de app kan de patiënt zijn gezondheid beter monitoren. De app waarschuwt de patiënt wanneer ingrijpen noodzakelijk is. Op deze manier kunnen we klachten sneller behandelen en ziekenhuisopnames voorkomen.”

Het A.S.Z. Hartcentrum is een toonaangevend behandelcentrum voor alle vormen van hartklachten en -aandoeningen. We maken hierbij gebruik van de nieuwste behandelmethoden en –technieken. We leveren kwalitatief hoogwaardige zorg tot ver buiten de regiogrenzen. Het hartfalenteam coördineert en optimaliseert de medische behandeling van de hartfalenpatiënt en werkt in nauw overleg met de interventionele cardiologen, elektrofysiologen en cardiale chirurgen.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *