Het Handmade in Belgium-label bestaat 10 jaar. UNIZO riep het label in leven om een sterker imago te geven aan vakmanschap, het publiek wakker te schudden rond de vele makers die in ons land werken en om hen te onderscheiden van industriële massaproductie. In oktober organiseerde UNIZO een online wedstrijd op social media. De winnaars krijgen nu een mediabudget van 2.000 euro! Of het nu gaat om een uniek tafeltje, een ambachtelijk gedraaid ijsje of hippe one-of-a-kind babykleertjes, dankzij het label Handmade in Belgium is de consument er zeker van dat die Belgisch koopt. Wie het HIB-label draagt, maakt eigen kwaliteitsproducten op kleine schaal, in ons land. Authentieke, handgemaakte en eerlijke producten dus. Toch staat ambachtelijk niet gelijk aan oubollig. Uit een bevraging bij 108 handelaars met het HIB-label, blijkt dat maar liefst 46% ook aan de buurlanden verkoopt. 18 % verkoopt ook aan andere Europese landen en 10 procent gaat zelfs tot buiten de EU. 65 % van de ondernemers is langer dan 10 jaar actief, bijna 40 % zelfs langer dan 20 jaar. “Dit toont aan dat mensen die een ambacht beheersen rasechte ondernemers zijn. De perceptie rond het woord ambachten staat nog te vaak mijlenver van de hedendaagse realiteit. Zo leeft bij sommigen nog het beeld van middeleeuwse gilden met kantklossers en leerlooiers. ‘Ambacht’ lijkt een ouderwets woord, maar ‘artisanal’ en ‘crafts’ zijn elders heel gangbaar,” zegt Jos Vermeiren, gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen.
De sectoren waarin men actief is, zijn zeer divers. Het gaat van voeding over textiel en meubelen tot cosmetica, juwelen en keramiek. Onze ambachtslui zijn vandaag ondernemers die op basis van uitmuntende vakkennis de productie in eigen land op een kleinschalige en duurzame manier mogelijk maken. Het unieke karakter van hun producten is een belangrijk element. Het gaat niet over bandwerk, waar de focus ligt op hoeveelheden en goedkoop produceren, maar wel op kwaliteit, duurzaamheid en het unieke karakter van het product. Net daarom is het ook iets wat meer en meer consumenten appreciëren. Het staat ook haaks op de wegwerpeconomie. Driekwart van de bevraagden zegt de voorbije jaren de vraag naar hun lokale, authentieke producten te hebben zien stijgen.
In Oost-Vlaanderen namen een twintigtal labelhouders deel aan de online wedstrijd. Samen bereikten zij duizenden consumenten. Het was ondernemer Smederij De Bruyn die de meeste likes kon verzamelen met de deelnemende posts op Facebook en Instagram. Het gewonnen budget van 2000 euro komt van pas om de website een update te geven. Smederij De Bruyn uit Erembodegem is gespecialiseerd in ambachtelijk smeedwerk. IJzer wordt volgens de eeuwenoude smeedtechniek tussen hamer en aambeeld bewerkt. Trapleuningen zijn onze specialiteit, maar er is veel meer smeedwerk mogelijk: balustrades, hekwerk, uithangboren, openhaarden, meubels, brievenbussen… Klanten kunnen bij Smederij De Bruyn terecht voor allerhande restauraties én voor modern werk waar geen hamer meer aan te pas komt. Denk aan plaatstalen kasten of rekken.
(Foto: Unizo)