Sinds de buurtbijeenkomsten die het Herzeelse schepencollege (rijkelijk laat in zijn legislatuur) organiseerde is het thema mobiliteit in Herzele niet van de lucht. De gemeentelijke mobiliteitscommissie gaf vandaag groen licht voor een provinciaal netwerk van fietspaden dat de kernen met mekaar verbindt en links maakt met de omliggende gemeenten. Een spook hangt evenwel als een zwaard van Damocles in de lucht: de sluiting of overbrugging van verschillende overwegen. Door de gemeente lopen twee fiets-snelwegen: die lopen van Aalst naar Zottegem en, van Gent naar Geraardsbergen. De laatste volgt grotendeels oude trambanen en de eerste loopt naast de spoorweg. Die snelwegen moeten vier meter breed zijn, alvorens gesubsidieerd te kunnen worden door de overheid. Voor de aanleg ervan tussen Herzele en Zottegem is dat een ernstig probleem: een aantal huizen staan te dicht bij de spoorweg gebouwd. Men kan wel afwijkingen plannen.
Voor de aanleg van die snelheden heb je Infrabel nodig en ook daar knelt een schoentje. Infrabel wil zijn spoorwegovergangen zoveel mogelijk sluiten, omwille van veiligheid en snellere verbindingen voor de treinen. Dat betekent dat ook een aantal haltes er zullen aangaan. Voor Herzele betekent dat dat er een ‘kleine’ overgang komt in Hillegem en Borsbeke. In Herzele centrum is het probleem nog nijpender: aan de bestaande overweg kan men geen brug of tunnel maken, omdat die te smal is, stelde open-VLD schepen Van Damme tijdens de Gemeentelijke Begeleidings Commissie Mobiliteit van dinsdag 20 maart. De gemeente zou een mogelijke brug willen opschuiven richting Mergellaan en Infrabel wil opschuiven in de andere richting: naar de oude trambaan toe.
Beide voorstellen hebben nadelen: het risico is groot dat men bijkomende auto’s via ventwegen gaat aantrekken naar het centrum van Herzele, dat qua leefbaarheid als geen ideaal beeld oproept. Door het verleggen van de bestaande overweg komen nieuwe straten of de oude trambaan onder druk te staan. Elke nieuwe oplossing brengt een gigantisch aantal kosten met zich mee. Opmerkelijk is ook dat andere gemeenten in onze omgeving (Zottegem, Erpe-Mere, Oosterzele) veel verder staan met de ontwikkeling van een fietsnetwerk. Ze vullen het zelfs op een aantal plaatsen aan met bijkomende routes die ze zelf (zonder provinciale steun) willen verwezenlijken. Evenmin werden andere actoren (milieugroepen, fietsersbond) bij het overleg betrokken. Via de Gecoro gaat men dit binnen de maand proberen recht te trekken.
Deze plannen situeren zich op lange termijn maar maken ondertussen elke verdere stap in de aanleg van fietsnetwerken onmogelijk. Dit is toch wel schrijnend: Herzele scoort qua fietsbeleid slechter dan de andere gemeenten in Vlaanderen op de website van de stadsmonitor: 53 % van de mensen vindt dat er te weinig fietspaden zijn tegenover 27 % in de rest van Vlaanderen. 45 % vindt daarenboven dat ze in slechte staat zijn. Elders in Vlaanderen is dat 32 %. 53 % vindt Herzele onveilig voor kinderen tegenover 42 % elders. LEEF! wil deze zaken zien besproken worden en plaatste dit punt aan de agenda van de gemeenteraad van 28 maart. Wij vinden het onvoorstelbaar dat een gemeentebestuur zijn centen investeert in luxe-projecten als de ontwikkeling van een sportsite in Borsbeke, terwijl men qua fietsbeleid achterop hinkt.