Het Hartencollege op de Onderwijslaan in Ninove draagt het welbevinden van haar leerlingen hoog in het vaandel. Dat is altijd zo geweest, maar tijdens de corona-pandemie is extra aandacht voor het welbevinden van leerlingen belangrijk. Door middel van verschillende activiteiten kregen de leerlingen de kans om hun hart te luchten. ‘Hoe gaat het nu écht met jou?’ was de hamvraag van de dag. De projectdag rond welbevinden werd afgerond met taalactiviteiten die het gemis van de traditionele talendag even deden vergeten. Deze projectdag rond welbevinden en taal ging door voor alle klassen. De leerlingen gingen in klasverband aan de slag met corona-veilige werkvormen waarin ze konden aangeven hoe ze zich momenteel voelen in deze periode die allesbehalve evident is voor jongeren. Aan de hand van een stellingenspel vertelden de leerlingen van de tweede en de derde graad hoe ze deze corona-periode beleven, waar ze mee zitten, waar ze plezier aan beleven, … In de eerste graad werd gewerkt rond pestpreventie.
‘De gesprekken droegen bij tot een verhoogd groepsgevoel’, klonk het bij verschillende leerkrachten. Door de afgelaste teambuildingsactiviteiten en klas uitstappen kwam deze projectdag dan ook heel gelegen. Aan het einde van de dag werden taalactiviteiten aangeboden. Het doel van dit laatste luik was leerlingen op een ludieke manier te laten stilstaan bij taal.