Haaltert wil misverstanden over parkeerplaatsen uit de weg…

Ruwbouw woning Persregio DenderIn december werd de stedenbouwkundige verordening inzake parkeren en stallen van auto’s en fietsen en realisatie van bergruimten bij woningen goedgekeurd op de gemeenteraad. Die verordening houdt in dat men bij nieuwbouw of herbouw (herbouw betekent een constructie volledig afbreken, of méér dan veertig procent van de buitenmuren van een constructie afbreken, en binnen het bestaande bouwvolume een nieuwe constructie bouwen), bij het wijzigen van het aantal woongelegenheden of bij een functiewijziging naar wonen, eigen parkeerplaatsen moet voorzien op het eigen perceel. Nieuwe eengezinswoningen moeten 1 eigen parkeerplaats voorzien, dit kan een parkeerplaats in de open lucht zijn, een garage, carport… Voor meergezinswoningen geldt dat er 1,5 parkeerplaats voorzien moet worden per woning. Om te voorkomen dat een garage als bergruimte gebruikt wordt, wordt voor meergezinswoningen bovendien opgelegd dat men moet voorzien in een bergruimte en in fiets stalplaats. De verordening zorgt ervoor dat voortaan een eenvormig beleid kan gevoerd worden voor wat betreft het voorzien van parkeerplaatsen. Voordien moesten nieuwbouw en –meergezinswoningen reeds in parkeerplaats voorzien om vergund te worden, maar er bestond hiervoor geen vast kader, hetgeen kon leiden tot willekeur. Op deze manier beschikt de gemeente over een werkelijke grond om een vergunning te weigeren, hetgeen voordien niet het geval was, waardoor men in beroep toch gelijk kon krijgen. Via de verordening zijn bouwheren en architecten op voorhand op de hoogte van de vereisten inzake parkeren, wat bovendien rechtszekerheid biedt.

Aan deze verordening werd op de gemeenteraad van februari een belasting gekoppeld. Indien men kan aantonen dat het om stedenbouwkundige of technische redenen niet mogelijk is om het aantal opgelegde parkeerplaatsen te realiseren, kan het college van burgemeester en schepenen toestaan dat men in de plaats een belasting betaalt. “Deze belasting kan men zien als een vergoeding voor de extra parkeerdruk op het openbaar domein”, stelt schepen voor Ruimtelijke Ordening en Wonen Lisa Houtman. “We gaan er echter vanuit dat men steeds het aantal opgelegde parkeerplaatsen zal realiseren. In eerste instantie zal de vergunning namelijk geweigerd worden als een nieuwbouw niet voorziet in voldoende parkeerplaats. Het is pas na uitdrukkelijke motivering en na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen dat er eventueel een belasting kan betaald worden. Het is niet de bedoeling dat men parkeerplaatsen kan afkopen. Dat weerspiegelt zich ook in de begroting: er is slechts jaarlijks 1.500 euro aan inkomsten voorzien voor deze perfect vermijdbare belasting.”

“Anderzijds werden er uitzonderingen voorzien. Sociale woningen worden sowieso uitgesloten van de verordening en van de belasting. Sociale huisvestingsmaatschappijen moeten voorzien in een minimum aantal parkeerplaatsen, maar er wordt hen niets opgelegd. Op deze manier kunnen we private ontwikkelaars extra motiveren om een gedeelte sociale woningen op te nemen in hun projecten en zo wonen betaalbaarder te maken in onze gemeente.”, aldus schepen Lisa Houtman. “Van de belasting worden ook zorgwoningen vrijgesteld, en ook woningen met een gevelbreedte van maximum 6 meter als ze kunnen aantonen dat het stedenbouwkundig en technisch onmogelijk is om een eigen parkeerplaats te realiseren (bv. een rijwoning met een gevel van maximum 6 meter breed, gelegen op de rooilijn)”.

“Doel van deze verordening en van deze belasting is om de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid te verhogen. Door voldoende parkeerplaats op loopafstand van de woning, wordt het comfortabel wonen bevorderd enerzijds, en wordt anderzijds voldoende parkeerplaats op de openbare weg behouden voor de andere autogebruikers. Deze maatregel moet op termijn ook een vlotte doorstroming voor auto’s en fietsers op de openbare weg bevorderen.”

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *