Midden december voerde de NMBS een nieuw vervoersplan in. De hoop dat er eindelijk een einde zou komen aan de dagelijkse kommer en kwel op het spoor was groot. Helaas blijft de dagelijkse pendelaar andermaal in de kou staan. Haaltert eist een snelle bijsturing. Met de motie die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van februari, kaartte de gemeente Haaltert de problematiek aan die zowel in Haaltert als naburige steden en gemeenten gelden na de wijziging van de dienstregeling NMBS. Zo wordt onder andere gevraagd om een laatavondtrein rond 22.00 uur richting Brussel opnieuw in te voeren. Maar ook vragen we de NMBS om voor de andere treinen met stopplaats te Haaltert en Ede de capaciteit, de spreiding en de stiptheid te bekijken in het kader van de basismobiliteit en het woon-werkverkeer. Regelmatig zijn er immers te weinig wagons voor de vele reizigers en de trein rijdt zelden stipt. En door de vele vertragingen missen veel pendelaars hun aansluiting met een andere trein. Het nieuwe vervoersplan zou beterschap brengen. “Helaas stellen we in de praktijk vast dat dit verre van zo is”, aldus schepen voor sp.a Lisa Houtman. Vanuit de gemeente zullen ook naburige gemeenten gevraagd worden om actie te ondernemen en er wordt overleg gepleegd met NMBS. Erpe-Mere gaf reeds aan om onze actie te ondersteunen en ook sp.a parlementsleden Kurt De Loor en Dirk Van der Maelen volgen de situatie in de regio op. In Liedekerke, Herzele en Geraardsbergen werden de afgelopen maand ook al acties ondernomen, die er moeten toe leiden, dat men de dienstregeling bijschaaft. Men doet een warme oproep aan alle buurtgemeenten, om samen met de NMBS aan tafel te kunnen zitten, en het ongenoegen te uiten.
ADVERTENTIE
ARCHIEF