Gunstig advies RMC voor mobiliteitsplan Aalst…

Fietstelweek in Denderstreek Persregio DenderHalfweg deze week ontving de stad Aalst een gunstig advies van de Regionale Mobiliteits Commissie (RMC) voor haar nieuwe mobiliteitsplan. “We kregen in het bijzonder een pluim voor het participatieve traject dat hierbij gevolgd werd,” vertelt de tevreden schepen van mobiliteit Dylan Casaer (SD&P). Het is de taak van de RMC om het mobiliteitsplan te toetsen aan de inzichten en beleidslijnen van het Vlaamse Gewest. Concreet wil een gunstig advies dan ook zeggen dat Vlaanderen zijn fiat geeft voor het Aalsterse mobiliteitsplan. “Met dit gunstig advies kan het plan nu opnieuw naar de gemeenteraad voor de definitieve vaststelling. Nadien kunnen we eindelijk beginnen aan de uitvoering,” zo licht Casaer toe. Er is verschillende jaren intensief gewerkt aan de opmaak van het vernieuwde mobiliteitsplan. De stad koos hierbij voor een participatief proces met een ruim samengestelde Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) en overleg met tal van maatschappelijke spelers (jeugdraad, seniorenraad,…) en belangenverenigingen (Fietsersbond, Voka, Unizo, …). Met de campagne Aalst Ontknoopt werden ook de burgers van zowel de binnenstad als de dorpsgemeenschappen om hun mening gevraagd. “In totaal waren er 79 overlegmomenten met verschillende fora over het mobiliteitsplan, een radicaal democratische aanpak,” bevestigt schepen Casaer.

Het Vlaamse rapport bevat een heel aantal goede punten, maar ook enkele kritische kanttekeningen. Zo vraagt de RMC dat de stad het alternatieve scenario dat ze had uitgewerkt – waarin het autoverkeer nog meer zou geweerd worden – niet volledig uit het oog verliest. Schepen Casaer legt uit waarom ‘scenario 2’ op dit moment nog niet gevolgd wordt: “We hebben met dit mobiliteitsplan gekozen voor een vooruitstrevend, maar geleidelijk scenario. Bij een te bruuske ommekeer lopen we immers het risico dat de bewoners en handelaars van onze stad zich helemaal niet meer in het plan kunnen vinden. Maar het huidige mobiliteitsplan is uiteraard geen eindpunt. Na het afronden van de tunnelwerken moeten we nagaan of bijkomende stappen haalbaar zijn.”

Wat er in het mobiliteitsplan staat kun je hier lezen www.aalstontknoopt.be/speerpunten/ je vindt er alle info op terug.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *