Vandaag ging de Lokale Politie van Aalst in samenwerking met de Federale Wegpolitie uit Oost-Vlaanderen, de Belastingdienst Vlaanderen, FOD Douane en Accijnzen, en FOD Mobiliteit, over tot een controle op zwaar vervoer. De acties zwaar vervoer maken deel uit van de doelen gesteld in zowel het zonaal veiligheidsplan als het nationaal veiligheidsplan waarbij het terugdringen van verkeersongevallen en de ernst van de eraan verbonden letsels een belangrijke doelstelling is. Aangezien sturen van een vrachtwagen extra risico’s inhoudt zeker op het vlak van de ernst van de schade en letsels bij ongeval dient hieraan de nodige aandacht besteed. Zwaar vervoer is immers van die aard dat het een extra risico inhoudt wanneer het tot ongevallen lijdt. Bovendien gelden voor dergelijke transporten bijzondere regels zoals het respecteren van rij- en rusttijden, correcte stuwing van de Lading, het volgen van bijzondere veiligheidsvoorschriften op het vlak van vervoer van gevaarlijke producten etc…
Aangezien hierin kan worden samengewerkt en tijdens de controles de kennis en bekwaamheden van de verschillende controle-instanties elkaar kunnen aanvullen werd er gekozen voor een gecombineerde aanpak om op deze manier de krachten te bundelen. We controleerden tijdens deze actie dan ook niet louter de administratieve formaliteiten (boorddocumenten, vervoersvergunning, verkeersbelasting) maar verrichten ook controle op andere risicoverhogende factoren: Tijdens de actie werden vrachtwagens die zich verplaatsen op de E40 richting kust en deze onderwerpen aan een controle inzake door middel van ANPR gecontroleerd op het respecteren van de regels inzake de kilometerheffing. Verder werd uitgekeken naar vrachtwagens waarvan de lading mogelijks niet correct gezekerd werd of dewelke overladen leken.
Sowieso werden de bestuurder van de vrachtwagens die werden geselecteerd gecontroleerd op volgende materies. Het respecteren van de nodige administratieve formaliteiten m.b.t. het wegvervoer (boorddocumenten, rijbewijs, medische keuring, vervoersvergunning…). Respecteren van de rij-en rusttijden, respecteren van de wetgeving inzake alcohol en druggebruik achter het stuur, respecteren van de regels m.b.t. vervoer van gevaarlijke stoffen, respecteren van de technische eisen, het respecteren van de regels m.b.t. het correct stuwen van de lading, en tot slot het respecteren van de verkeersregels in het algemeen.
Tijdens de controle tussen 08.30 en 14.00 uur werden 24 vrachtwagens geïnspecteerd. Volgende overtredingen werden vastgesteld. 8 buitenlandse vrachtwagens waren niet in orde met de verplichtingen inzake de kilometerheffing (geen onboard unit of niet ingeschakeld = 1000 Euro boete), 5 vrachtwagens kregen een waarschuwing in het kader van de verplichtingen inzake de kilometerheffing. Er werden 3 onmiddellijke inningen uitgevoerd in het kader van de bevoegdheden van de collega’s van Douane en Accijnzen, 1 proces-verbaal werd opgemaakt in het kader van het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR). Er werden 2 administratieve inningen uitgeschreven wegens overlading, 2 voertuigen werden geverbaliseerd omdat ze niet in regel waren met de regels inzake de ladingzekering (niet conforme en beschadigde spanriemen), en 1 vrachtwagen had geen boorddocumenten bij. Geen van de chauffeurs bleek onder invloed van alcohol of drugs.