Oppositiepartij Groen vraagt dat de Geraardsbergsestraat, die zeer vaak door scholieren wordt gebruikt en een belangrijke fietsas is, wordt omgevormd tot een fietsstraat om zo de verkeersveiligheid te verhogen. Vandaag is deze straat onvoldoende voorzien op actieve weggebruikers en met Groen vragen we dat hier werk van wordt gemaakt, aldus raadsleden Wantens & Baeyens. Uit de gegevens van Telraam blijkt dat 32% van de passanten in deze straat zich met de fiets verplaatst. Dat is het hoogste percentage van alle straten in Aalst. Op piekdagen bedroeg het aantal fietsers meer dan 2000, dat zijn zeer hoge aantallen die logischerwijs tot de vraag leiden waarom uitgerekend deze straat géén fietsstraat is.
Ze vormt een belangrijke as voor wie van Haaltert en Nieuwerkeren naar de binnenstad fietst. Daarnaast zijn er veel scholen die door deze straat bereikt worden, niet in het minst die in de Eikstraat. Uit de enquete van Het Laatste Nieuws bleek dat de straat ook door burgers als belangrijk knelpunt ervaren wordt.
Het voorbije jaar zijn er met de invoering van de zone 30 en de vele fietsstraten belangrijke stappen gezet om de verkeersveiligheid in Aalst te verhogen. De zone rond de Geraardsbergsestraat bleef echter tot op heden een beetje verweesd achterop en met Groen vragen we vandaag om deze blinde vlek weg te werken. Het lijkt ons nuttig om bij deze oefening ook meteen de Haring mee te nemen en een stuk veiliger in te richten in afwachting van een definitieve heraanleg.
(Foto: Google)