Groen Aalst wil verkeersslachtoffers terugdringen tot nul…

Lander Wantens, gemeenteraadslid en fractieleider voor Groen Aalst, vroeg op de jongste gemeenteraad om te streven naar nul verkeersslachtoffers zoals in de Scandinavische landen het geval is. “In Aalst heb je nog jaarlijks 150 fietsslachtoffers in het verkeer. “Dit is een te hoog aantal en moet dringend dalen”, zo zegt Wantens. De verkeerssituatie in Aalst is vandaag zeer onveilig voor fietsers en voetgangers. Smalle voetpaden, ontbrekende- of plotseling ophoudende fietspaden, het drukke verkeer, de vele foutgeparkeerde wagens, enz…Heel wat knelpunten, putten, foutgeplaatste paaltjes, te hoge borduren, zijn gekend en vaak eenvoudig op te lossen. Uit cijfers van de stadsmonitor blijkt  dat minder dan de helft van de fietsers zich veilig voelt. Zeker tijdens drukke periodes is het vaak levensgevaarlijk. Dat blijkt ook uit de cijfers van de fietsongevallen in de maand september. Na de schoolvakantie zie je een duidelijke piek, evenals in april na het paasverlof, als het weer terug beter wordt, en het aantal fietsers toeneemt.

Door het drukke verkeer en de opkomst van de electrische fiets neemt het fietsverkeer, maar ook de combimobiliteit met o.a. deelsteps jaarlijks toe. Maar de infrastructuur, zeker in Aalst hinkt achterop waardoor de kans op ongevallen toeneemt. Groen wil nu dat de stad Aalst extra investeert in fietsanfrastructuur. De onderhandelingen in de meerjarenbegroting zijn nog lopende, als het CBS echt wil werken naar een fietsveilige stad, dan is het zaak om daar extra budget voor fietspaden te voorzien.

Verder pleit Groen Aalst dat voor aanpassingen in het circulatieplan dat begin 2020 in uitrol zou gaan, om daar te kiezen voor de fietser, en deze meer ademruimte te geven. Veel straten zijn te smal voor een fietspad en dubbel autoverkeer, het is aan de stad om keuzes te maken voor een leefbare stad. Want door zoals nu steeds halve beslissingen te nemen wordt niemand geholpen en blijft Aalst stil staan. Tot slot pleit Groen Aalst ook om  het tweejaarlijks overleg met de fietsersbond uit te breiden naar een breed platform waar ook organisaties als de Kidical Mass en fietsende burgers gehoord worden. “Ook de cijfers die voorkomen uit het telraamproject van over.morgen moeten zeker gebruikt worden in de mobiliteitsplanning”, aldus Wantens.

Deel dit bericht via:
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *