Een voorbereidende werkgroep bestaande uit De Fietsersbond, Leireken vzw en de Koepel van Verkeersplatforms heeft een allesomvattend dossier opgesteld rond de toekomst van Leirekensroute. Dit dossier werd inmiddels besproken en wordt sterk ondersteund door een hele reeks actoren. Hieronder de gemeenten Opwijk, Merchtem, Londerzeel, Kapelle-op-den-Bos en de steden Aalst en Mechelen, alsook de provincies Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en Antwerpen, de Regionale Landschappen en het brede middenveld. Het gaat hier over een unieke grensoverschrijdende samenwerking die moet leiden tot een kwalitatieve hoogstaande fietsroute met een sterke belevingswaarde.
Leirekensroute is een geliefd en gekend fiets- en wandelpad tussen Aalst en Steenhuffel (Londerzeel). Het werd aangelegd vanaf 1978 op de bedding van de oude spoorlijn 61 en is zowat 20 km lang. De route maakt deel uit van het functioneel en recreatief bovenlokaal fietsroutenetwerk. Een aantal actoren hebben zich verenigd voor de opmaak van een uitgebreid en allesomvattend dossier rond de toekomst van Leirekensroute. De opmaak van het dossier is een initiatief van de Fietsersbond, Leireken vzw en de Koepel van
Verkeersplatforms. Inmiddels werd het dossier voorgesteld en enthousiast onthaald door de Stad Aalst, de Gemeenten Opwijk, Merchtem en Londerzeel. Ook de verschillende provincies zoals de Provincie Vlaams-Brabant en Oost- Vlaanderen ondersteunen het project in sterke mate. Verdere contacten zijn aan de gang met de Gemeente Kapelle op-den-Bos, de Stad Mechelen en de Provincie Antwerpen. Er is ook overleg met de verschillende Regionale Landschappen en het dossier werd inmiddels voorgesteld aan het brede middenveld. De intergemeentelijke samenwerking en de samenwerking met de verschillende belangenorganisaties zal in een latere fase geconcretiseerd worden.
Het ‘Leirekensroute Dossier 2015’ omvat en behandelt alle aspecten waaraan de fietsweg in de toekomst moet voldoen. Dit betekent dat de verschillende actoren in een officieel samenwerkingsverband werk zullen maken van verschillende factoren, zoals ondermeer:
1. Het ondernemen van maximale inspanningen voor het eenvormig en verkeersveilig maken van de oversteekplaatsen, inbegrepen de ruimtelijke inrichting, de signalisatie, de voorrangsregeling en het gebruik van dynamische verlichting.
2. Het verhogen van het comfort van Leirekensroute zoals de verbreding van het fietspad, de staat van het wegdek, het rekening houden met nieuwe ontwikkelingen zoals de elektrische fiets, het zorgen voor kwaliteitsvolle rustpunten en de aanwezigheid van hoogstaande infrastructuur zoals kwaliteitsvolle fietsstallingen.
3. Het maken van afspraken rond het onderhoud van de route, inbegrepen het gebruik van de route door tractoren. Ook een gezamenlijk wegbermbeheer en het nog verder verhogen van de belevingswaarde van de fietsroute worden hierin opgenomen.
4. Het doortrekken van Leirekensroute tot in Mechelen via Kapelle op-den-Bos en Hombeek met de vraag tot erkenning van een fietssnelweg Aalst-Mechelen. Deze fietssnelweg moet een verknoping vormen met de nieuwe tramlijn Willebroek-Brussel en met een fietssnelweg Dendermonde-Brussel.
5. Het verbinden van het project aan alle mogelijke toeristische, recreatieve en economische actoren om en rond de route. Inbegrepen het promoten bij en het sensibiliseren van de bevolking. De realisatie van dit ambitieuze project zal na goedkeuring door de verschillende partners gefaseerd uitgevoerd worden, rekening houdend met de technische, organisatorische en financiële mogelijkheden van de verschillende partners.
Van zodra er meer gegevens bekend zijn rond de praktische uitwerking van het dossier zal er een lanceermoment voorzien worden.