Een nieuwe lijn tussen Zele en Erpe-Mere en een vaste verbinding naar het Algemeen Ziekenhuis Sint Blasius in Dendermonde. Hiermee zet de vervoerregio Aalst op 1 juli de allereerste stappen richting het nieuwe net in kader van Hoppin. De nieuwe lijn 21 verbindt Zele met Erpe-Mere via Berlare, Wichelen en Lede, en zorgt vanaf de zomervakantie voor een bijkomende noord-zuidverbinding in de vervoerregio Aalst. Ook deze lijn wordt gerealiseerd met middelen uit het flex vast budget. De Lijn zorgt voor de uitvoering. Vanaf 1 juli 2023 rijdt buslijn 21 op week- en zaterdagen om het uur tussen het station van Zele en het centrum van Mere. De busroute loopt via de kernen van Zele, Overmere, Uitbergen, Wichelen, Lede, Erpe en Mere. Een primeur, want deze kernen zullen voor het eerst met elkaar verbonden worden met openbaar vervoer in een vaste cadans de hele dag door. In Wichelen worden na afloop van de huidige wegwerkzaamheden nog nieuwe toegankelijke haltes ingericht aan het Sociaal Huis en het Woonzorghuis.
Vanaf 15 juni 2023 biedt De Lijn uitgebreide informatie en reisbegeleiding via haar website, app, folders en via affiches aan de haltes. Op de gemeentepagina’s (www.delijn.be/gemeentenaam) vind je nu al een uitgebreide beschrijving en plannen van de nieuwe verbindingen. In de gemeentehuizen van de betrokken gemeenten en in de Lijnwinkels zijn gedrukte folders beschikbaar. Sinds begin dit jaar voert De Lijn gefaseerd een nieuw net in. Het nieuwe net van De Lijn past in de nieuwe mobiliteitsvisie Hoppin (decreet basisbereikbaarheid) waarmee de Vlaamse overheid samen met de lokale besturen inzet op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer.
Het aanbod wordt beter afgestemd op de vraag van de reizigers. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke verbindingen zet De Lijn in op snellere en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer komt er flexvervoer. Je reserveert dan vooraf via de Hoppincentrale (telefoon, website of app) een rit of gebruikt een (deel)fiets of deelwagen om een deel van je traject af te leggen. Vlot overstappen doe je aan een Hoppinpunt, een knooppunt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen, zoals trein, bus, tram, deelsystemen of flexvervoer (flexbus of -taxi). Op 1 januari volgt een volgende fase met aanpassingen in de vervoerregio Aalst.
Elke vervoerregio heeft een vervoerregioraad die de invulling van basisbereikbaarheid bewaakt, stuurt en evalueert binnen de vervoerregio. De vervoerregioraad is de cockpit voor het mobiliteitsbeleid in de vervoerregio. Niet alleen het regulier openbaar vervoer met bus of tram, maar ook de voor- en natrajecten met (deel)fiets, (deel)auto en alle andere vervoersmodi worden gefaciliteerd. In de vervoerregioraad komen de belangrijkste belanghebbenden uit alle bestuursniveaus samen. Alle steden en gemeenten uit de regio zijn rechtstreeks vertegenwoordigd, door de burgemeester of de schepen van mobiliteit. Daarnaast zitten ook het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, De Lijn, Het Agentschap Wegen en Verkeer en de Vlaamse Waterweg in de vervoerregioraad. De leden van de vervoerregioraad hebben het nieuw vervoerplan opgesteld en goedgekeurd voor hun regio.
De gemeenten die zetelen in de vervoerregioraad Aalst zijn: Aalst, Berlare, Denderleeuw, Dendermonde, Erpe-Mere, Haaltert, Hamme, Lebbeke, Lede, Ninove en Wichelen. Marleen Lambrecht en Michael Eeckhout zijn de resp. politieke en ambtelijke voorzitters van de vervoerregioraad Aalst.