Het gemeentebestuur van Lede investeert in nieuwe bedrijfsvoertuigen op aardgas. Door deze investering zet het bestuur een belangrijke stap naar een groener voertuigenpark. Energiedistributiebedrijf Eandis ondersteunde de aankoop van de voertuigen en de plaatsing van een vulstation. Aardgasvoertuigen en een CNG-vulstation. Het wagenpark van de gemeente Lede is uitgebreid met twee aardgas-voertuigen. In de zoektocht naar alternatieven voor fossiele brandstoffen en de overstap naar een duurzame vloot opteerde de gemeente voor de aankoop van twee CNG-voertuigen. Het gaat om een kleine bestelwagen Fiat Doblo Cargo Base 1.4 CNG en een gesloten bestelwagen Iveco Daily CNG MTM 3,5T met een gesloten cabine 3500. Deze voertuigen vervangen twee (vervuilende) oude dieselwagens.
CNG staat voor ‘Compressed Natural Gas’ of samengeperst aardgas. Dat is niet te verwarren met LPG, een minder milieuvriendelijk restproduct uit de bewerking van aardolie. Lede was al snel overtuigd van de ecologische en financiële voordelen van CNG, 95 % minder fijn stof dan diesel – 50 % minder stikstofoxiden (NOx) dan diesel en benzine – 12 tot 30 % minder CO2-uitstoot dan benzine en diesel – lagere brandstofkosten (de auto verbruikt minder en de prijs aan de pomp is lager) – de aankoopprijs van deze voertuigen is vergelijkbaar met die van klassieke voertuigen. Deze aankopen zijn tot stand gekomen samen met netwerkbeheerder Eandis, dat fungeerde als aankoopcentrale voor de aankoop van de voertuigen. Ook voor het voorlopig beperkte aantal publieke gastankstations bood Eandis een oplossing. Er is een privaat CNG-vulstation geplaatst in het gemeentemagazijn aan de Wichelsesteenweg in Lede. Het gaat om een zogeheten ‘slow fill’-station, aangesloten op het gewone aardgasnet. Daarmee kunnen de voertuigen op vier uur tijd worden volgetankt. De bouw van de vulstations wordt ondersteund door Eandis.
In Vlaanderen rijden ongeveer 3,7 miljoen voertuigen, waarvan 3,1 miljoen personen-wagens. Al die voertuigen samen zijn elk jaar goed voor 56,4 miljard kilometer rijden en 16 miljoen ton CO2-uitstoot. Om de uitstoot van broeikasgassen en fijn stof zo veel mogelijk te reduceren, moeten we zoeken naar duurzame alternatieven. Een van de opties om over te schakelen naar een efficiënter en duurzamer wagenpark, is de vervanging van voertuigen op benzine en diesel door elektrische voertuigen (op dit moment vooral interessant voor een kleine actieradius) of voertuigen op samengeperst aardgas (CNG – interessant voor een grotere actieradius).
Eandis gelooft sterk in duurzame mobiliteit en wil de lokale besturen op haar werkgebied daarin aanmoedigen en ondersteunen. Eandis biedt de lokale besturen hulp bij studies rond mobiliteit en wagenparken, organiseert gezamenlijke aankooptrajecten voor voertuigen en plaatst oplaadinfrastructuur en vulstations.