Sint-Maarten, rustig aan! Want met minder speelgoed weten kinderen beter wat gedaan. Kinderen die minder speelgoed hebben, genieten daar meer van én zijn creatiever. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Toledo, dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke blad Infant Behavior and Development. Vanuit dit onderzoek en omdat we als school heel erg inzetten op duurzaamheid zijn we met het idee gekomen om de kinderen van het lager een speelgoedje te laten meebrengen. Dit speelgoed waar ze eigenlijk al even niet meer mee speelden werd dan via een naamloting aan een klasgenootje geschonken. Zo willen we kinderen leren dat speelgoed niet steeds ‘nieuw’ hoeft te zijn.
Of dat het niet altijd speelgoed hoeft te zijn. Hij bracht daarom duurzame individuele cadeaus mee. De kinderen van het lager kregen een rugzak en de kleuters een brooddoos. Om de sociale vaardigheid ‘Speel en deel je mee in De Vlindertuin’ verder te ontwikkelen bracht de heilige man ook een aantal speelboxen met daarin frisbees, een groot mikado spel, hoepels, ballen, stoepkrijt, springtouwen, enz. Waar ze tijdens de speeltijden het ‘samen spelen’ verder kunnen ontwikkelen.
Bedankt Sint, benieuwd welke wijze les we volgend jaar gaan leren. Want dat is toch het meest waardevolle geschenk!?